Lodowiec na Mazowszu

Autor: <pprzybyszewski_at_poczta.onet.pl>
Data: Wed 14 Jun 2006 - 21:41:56 MET DST

Witam po raz pierwszy na liscie mineraly.

Nie jestem profesjonalnym geologiem. Z wykształcenia jestem inzynierem chemikiem, lecz jak to bywa często w dzisiejszych czasach zarabiam na chleb jako konsultant finansowy (fuzje, akcje, pryatyzacje, wyceny, itp.).

Zawsze jednak bardzo interesowalem sie naukami o ziemi. Ostatnio, majac troche wiecej czasu zaczalem uwazniej rozgladac sie wokol siebie i dostrzegac rozne interesujace rzeczy.

W moich okolicach szczegolnie czeste sa rozne formy polodowcowe. Oczywiscie nie wszystkie podtrafie poprawnie rozpoznac, dlatego tez licze na zyczliwa pomoc czlonkow listy dyskusyjnej.

Pierwsza kwestia, jaka chcialbym poruszyc, to moje obserwacje polnocnego brzegu Jeziora Zegrzynskiego. Jest to brzeg wysoki, stromy, zbudowany z glin, ilow, z mala iloscia otoczakow. W calym Zegrzu Polnocnym mozna zauwazyc bardzo wiele otoczakow, czesto znacznych rozmiarow, zbudowanych z pieknych skal plutonicznych. Z otoczakow tych zbudowane sa przerozne murki, nadbrzeza, itp.

Ten wysoki brzeg ciagnie sie szerokim lukiem (u poludniowego podnuza plyna rzeki: Bug i Narew) az do Kazunia i Nowego Dworu Mazowieckiego. Mogla by byc to morena czolowa.

Zarazem, pomiedzy Zalewem a Legionowem wystepuja poklady piasku bez domieszek zwirowych ani ilastych. Ily i gliny daja sie zauwazyc dopiero w okolicach Jablonnej, a zatem jeszcze dalej na poludnie. Takie rozlozenie wskazywaloby na istnienie sandru.

Moze ktos mialby dane na temat mozliwych do zaobserwowania innych utworach polodowcowych w okolicach Legionowa, Nowego Dworu Mazowieckiego, Serocka itp. Powinny tab byc jakies ozy i drumliny, ale jakos ich nie zaobserwowalem. Czy ktos wie cos wiecej na temat Jeziora Klucz. Wydaje mi sie dobrym kandydatem na niewielkie co prawda, ale jezioro rynnowe.

Jesli ktos mialby ochote pogadac na ten temat - zapraszam.

Pozdrowienia
Piotr Przybyszewski