Re: narosl na serpentynicie - co to?

Autor: Spinja <spinja_at_gazeta.SKASUJ-TO.pl>
Data: Mon 10 Apr 2006 - 10:10:07 MET DST

Wojciech Pawlak wrote:

> To co widac na serpentynicie to IMHO chryzotyl
> Zwracam uwage, ze chryzotylem poprzerastana jest
> cala skala.

Dzieki! Poczytam o tym i pewnie znow zapytam...

> Na pytanie, czy jest to obojetne dla zdrowia rybek nie odpowiem, bo
> sie nie znam.

Poczytalam w miedzyczasie o serpentynicie i znalazlam wlasciwie dwie sprzeczne
wersje dla akwarystwo.

Jedna, z archiwum grupy pl.rec.akwarium, mowi o mozliwej obecnosci w skale
zwiazkow azbestu, zelaza, chromitu itd. i oznacza, ze przecietny zjadacz
chleba (czyt. ja) moze je przeoczyc i potruc zwierzaki.

Druga, ze strony malawi.pl (tez akwarysci:) mowi, ze jesli kamien byl
wystawiony na dzialanie wiatru i slonca, to nie jest grozny dla akwarium, gdyz
co mialo skruszec, skruszalo, a w akwa go nic nie podwieje. Moje kamulce sa z
2 tys. metrow w Alpach, wiec na pewno poddawane byly wietrzeniu, ale nadal mam
watpliwosci. gdyz w akwa istnieje cos takiego jak ruch wody oraz temp. ok 25
stopni C.

Czy na to moglibyscie, Szanowni, jeszcze odpowiedziec? Czy takie warunki w
akwarium moga wytracac ze skaly takie zwiazki jak azbest, czy tez potrzebuje
on mocniejszego tarcia? Tak na rozum, to moga... :/

Jeszcze jedna informacja: kilka firm budowlano-akwarystyczno-ogrodowych
sprzedaje serpentynit jako dobry material do akwariow. Np. mhk.com.pl.
Napisalam do jednej z nich z pytaniem, jak wykluczaja zawartosc azbestu itd.
Czekam na odpowiedz. Czy mozliwe jest, ze sprzedaja CZYSTE kawalki serpentynitu?

>Ale jezeli po dwoch dniach tak wplynelo na twardosc
> to raczej bym tego nie trzymal w wodzie. Lepiej polozyc na polce i
> cieszyc oczy widokiem.

Akurat z ta twardoscia to nie problem. Tzn. serpentynit sam z siebie nie
powinien wplywac na twardosci, ale czytalam tez, ze te inne "dodatki" tez sa z
gruntu dla twardosci obojetne. Wiec to mnie akurat najmniej martwi. Poza tym
spadajaca twardosc w moim akwa nie bylaby az tak niepozadana. Pytanie tylko
co ten spadek wywolalo, bo na pewno nie sam serpentynit.

Jeszcze raz dzieki za odpowiedz,
pozdrawiam, S.