Re: ultrafiolet

Autor: Andrzej Pełka <U238_at_wp.pl>
Data: Thu 09 Mar 2006 - 15:26:12 MET

Użytkownik "Andrzej Pełka" <U238@wp.pl> napisał w wiadomości
news:dtdfe1$b8a$1@213-238-120-38.adsl.inetia.pl...

> Dzisiaj w sklepie z artykułami elektrycznymi widziałem bardzo
> zgrabną świetlówkę UV długości około 13 cm i średnicy około
> 15 mm. Cena 19 zł. Kłopot byłby tylko z resztą oprzyrządowania
> do niej, (oprawki, dławik, zapłonnik) i koniecznością połączenia
> razem tego wszystkiego. Zapewne do tego rodzaju świetlówek są
> też produkowane jakieś gotowe już oprawy (promienniki), ale
> w sklepie który odwiedziłem jeszcze nie mieli ich w sprzedaży.

Przed chwilą połączyłem (prymitywnie w tzw. pajęczynę) układ
ze wspomnianej wyżej świetlówki UV (4 W), wielkiego 40 W
dławika i startera + zasilanie 230 V. Uzyskałem dość intensywny
ultrafiolet. Piszę "intensywny", bo pobudzał minerał uranowy do
silnej fluorescencji z odległości około 25 cm i to nie w ciemności,
ale przy świetle dziennym. Niestety, cały eksperyment musiałem
przerwać, bo okazało się, że świetlówka chyba zbyt mocno się
rozgrzewa. Nie wiem, czy te 230 V, to dla niej nie za dużo...

                                                      Andrzej.