kamyczek - identyfikacja w Lublinie

Autor: Karol Pilorz <PILORZ_at_hermes.umcs.lublin.pl>
Data: Mon 02 Jan 2006 - 17:20:02 MET

Vtam,

Nie jestem z "branży", ale od lat poczytuję sobie posty na tej
grupie. Cytowne poniżej listy sprowokowały mnie do zadania pytania
nt. użyteczności XRF w identyfikacji minerałów.
O ile wiem, na Chemii UMCS za niewielką opłatą można taką analizę
wykonać, także w wersji niedestruktywnej. Wygląda to tak, że badany
przedmiot kładzie się na aparat i po czasie od kilku sekund do
godziny (zależnie od stężenia szukanych pierwiastków) dostaje się
skład warstewki o grubości kilku - kilkunastu mikrometrów od krzemu w
górę. Czułość schodzi pniżej 1 ppm dla niektórych
cięższych pierwiastków. Dokładniejsze pomiary ilościowe można
przeprowadzić na próbce zmielonej o masie pewnie gdzieś dziesiątych
części grama (XRF to rentgenowska analiza fluorescencyjna).

Miłego dnia,
Karol

Dnia 30 Dec 05 o 23:34, Michał wystukal:

> Witam,
>
> Z tego co mi wiadomo to w Lublinie ciężko będzie sprawdzić kamień
> bo nie słyszałem żeby jakaś instytucja zajmowała się w tym
> mieście profesjonalnie mineralogią czy petrografią, dlatego
> najlepiej będzie jeżeli prześlesz mailem zdjęcie tego kamienia, a
> wtedy zobaczymy co da sie z tym zrobić...
> pozdrawiam Michał Toruń

> chciałem sie
> wyjasnionoco

  | dr Karol Pilorz |
  | Zaklad Metod Chromatograficznych (Chromatographic Methods Dept.)|
  | Wydzial Chemii UMCS ( Faculty of Chemistry. MCS University) |
  | pl. M.Curie-Sklodowskiej 3, 20-031 Lublin, POLAND, |
  | fax: (48-81) 5333348, 5333669; tel. 5375614 |