Re: kamyczek - identyfikacja w Lublinie

Autor: <jac_now_at_poczta.onet.pl>
Data: Tue 03 Jan 2006 - 09:55:59 MET

Użytkownik Karol Pilorz napisał:
Cytowne poniżej listy sprowokowały mnie do zadania pytania nt. użyteczności
XRF w identyfikacji minerałów.

/ciach/

O ile wiem, na Chemii UMCS za niewielką opłatą można taką analizęwykonać

/ciach/

>Miłego dnia,
>Karol

XRF to fajna metoda do określania składu chemicznego - niestety podaje tylko
wykaz pierwiastków i ewentualnie (w zależności od przygotowania próbki)
mniej lub bardziej dokładną ich ilość a to w większości przypadków nie
pozwala na stwierdzenie co to za minerał. Odpowiedź na pytanie o minerał
daje dyfrakcja RTG, która analizuje budowę przestrzenną kryształu a nie jego
skład chemiczny. Oczywiście jeśli na XRF'ie wyjdzie, że w składzie jest Ca,
S i O to z wielkim prawdopodobieństwem można zakładać, że to gips albo
anhydryt, ale im bardziej "udziwniony" skład chemiczny, tym gorzej.

A przy okazji mam pytanie do Karola. Co to znaczy za niewielką opłatą? W/g
moich informacji analiza jednej próbki na XRF to 300 do 500 zł. A może się
mylę? Mam do przebadania na skład chemiczny około 35 próbek. Gdzie w miarę
tanio można taki materiał zanalizować? I nie piszcie proszę o klasycznej
analizie chemicznej na mokro, bo zajadę się przy tym a wyniki takiej analizy
są niechętnie widziane przez coraz większą ilość recenzentów &#8211; są mało
powtarzalne podczas gdy metody instrumentalne dają wysoką powtarzalność.

Pozdrawiam, życzę wszystkiego dobrego w 2006 roku, Jacek ;-)