Re: trochę off- topic

Autor: Andrzej Pełka <U238_at_wp.pl>
Data: Sun 02 Oct 2005 - 22:42:14 MET DST

Użytkownik "Marek J. Battek" <Marek.Battek@pwr.wroc.pl> napisał w wiadomości news:mailman.142.1128282863.509.mineraly@man.lodz.pl...
> wengag@poczta.onet.pl wrote:

> Czy chodzi o zastosowanie pierwotne, tzn. np. do wykonania nagrobków,
> czy też o zastosowanie wtórne, tzn. przez barbarzyńskie władze miejskie
> z minionego okresu do wyłożenia brzegów fosy miejskiej, na chodniki, a
> także jako źródło lewego matriału dla kamieniarzy?

Witaj Marku, ze sto lat Cię nie było :-)
U mnie w środku miasta był kiedyś klomb obłożony płytami z niemieckich
nagrobków. Zwłaszcza wieczorem w bocznym oświetleniu ulicznej latarni
wyraźnie było widać ryte w kamieniach gotyckie litery. Szczęśliwie ktoś
się w końcu opamiętał i płyty nie wiedzieć kiedy, nagle znikły ze skweru.
A skoro już wszedłem w ten smutny nieco temat, to wspomnę o jeszcze
jednym spostrzeżeniu. Zbliża się 1 listopada - Święto Zmarłych. Ilekroć
znajdę się w ten dzień na cmentarzu nachodzi mnie refleksja dlaczego tak
mało cenimy naturalny, co najwyżej z grubsza ociosany kamień. O ileż
ciekawiej prezentowałaby się architektura tych miejsc (cmentarzy) gdyby
na mogiłach, zamiast polerowanego marmuru lub lastrika, kłaść zwykły
naturalny kamień, pozyskiwany choćby w najbliższej okolicy. Czy i tutaj
nie byłby nam wskazany powrót do natury?

                                                             Andrzej.