Re: Cechy probiercze

Autor: Jacek Nowak <jac_now_at_poczta.onet.pl>
Data: Thu 14 Apr 2005 - 21:13:45 MET DST

 Mam pewien problem. Znalazłem w "starym domu" znalazłem po dziadkach stare
> łyżki. Są one oznaczone dziwnymi cechami probierczymi i nie jestem w
> stanie
> ich zidentyfikować. Czy mógłbym prosić o pomoc w identyfikacji ?
Nie bardzo wiem, czy to podchodzi pod tą listę, ale ponieważ nikt się nie
oburzył a Ty nie podałeś prywatnego maile więc piszę tutaj.

> Pierwsza cecha:
> W kwadracie obróconym o kąt 45 deg znajduje się niedźwiedź . Nad
> niedźwiedziem jest napis BMF natomiast pod nim znajduje się napis AS II.

Ta cecha oznacza, że jest to posrebrzane BMF to Berliner Metal Fabrik a
niedźwiedź jest herbem Berlina.

> Druga cecha, jest niewyraźna.
> W pięciokącie foremnym znajduje się głowa , ale nie wiem czy kobieca, czy
> mężczyzny. Pod ta głowa cyfra 4 po prawej litera E. Nad głową , albo na
> czubku głowy znajduje się obrócona litera C. Głowa zwrócona jest w prawą
> stronę.

Ta cecha oznacza wyrób srebrny wykonany w Austrowęgrach (mogła to oczywiście
być Galicja, Lwów czy Kraków pod zaborem austryjackim ale również Wiedeń czy
Budapeszt). 4 oznacza niską próbę srebra. Niestety sztućce, a ile nie są
bardzo ozdobne mają wartość złomu ( w tej chwili około 400 zł. za kilogram
srebra). Jeśli jest to ciekawy zestawik np. 6 łyzeczek do kawy to trochę
lepiej. Jako przedmioty sprzedają się świeczniki, pucharki kubki itp. To
tyle tych nie do końca mineralogicznych informacji. Jako ciekawostkę dodam
jeszcze, że dawniej, poza przedmiotami ze złota i srebra próbę nabijano
także na przedmiotach cynowych.

Pozdrawiam, Jacek ;-)