Re: [identyfikacja] zmarszczki prądowe(?) i bornit(?)

Autor: Grzegorz Bijak <moozg6_at_o2.pl>
Data: Mon 28 Mar 2005 - 22:33:18 MET DST

> [...]
> serwerze.
> ---
> Pierwszy okaz do dość duży fragment czegość, co zidentyfikowałem,
> poprawnie lub nie, jako kwarcyt. Moje pytanie brzmi, czy to co widać na
> powierzchni to mogą być zmarszczki prądowe? Prosiłbym też o korektę, o ile
> to możliwe, czy ta skała to rzeczywiście kwarcyt. Wśród minerałów
> budulcowych zauważyłem coś co wygląda na małe czerwone granaty - tego
> oczywiście na zdjęciu już nie widać. Skała z boku jest warstwowana, a od
> spodu idealnie płaska, gdyż została przełamana zgodnie z powierzchnią

byc moze to jakis kwarcyt, mowiac kwarcyt mam na mysli silnie
zdiagenezowany/przekrystalizowany piaskowiec
to co tak wyglada mozliwe ze sa to zmarszczki, warto by na przelamie
poprzeczny zobaczyc czy nie ma warstwowania skosnego
granaty - wydaje sie ze moga byc, przynajmniej we wpolczesnych piaskach
morskich granaty sa dosc popularne (ba... miejscami nawet masowe), jesli to
rzeczywiscie granaty mozna przypuszczac ze piasek osadzany byl w srodowisku
morskim,

> [...]
> dokładniej bornit.
> Owa ruda ma kolor srebrzysto-szary, ale na zdjęciach różnie do wychodzi.
> Wygląda to mnie więcej tak:
> http://paleontologia.w.interia.pl/ruda-przelam-zdj1.JPG
> Natomiast chwilę potem robiłem zdjęcie z drugiej strony (potem fotkę
> obróciłem na komputerze) i wyszedł inny kolor:
> http://paleontologia.w.interia.pl/ruda-przelam-zdj2.JPG
> Pierwsze ze zdjęć przełamu o wiele bardziej przypomina oryginał, niemniej
> w zależności od oświetlenia, różnie to wygląda.
> I tu prosiłbym o skorygowanie moich przypuszczeń. Czy to bornit? W czym on

raczej na bornit bym nie stawuial, z reguly ma on barwe czarna, ale czesto
sa na nim ciemnoniebieskie naloty
ta skala na zdjeciu wyglada jak jakis piaskowiec z wtorna mineralizacja
jakis zwiazkow zelaza (chociaz to raczej kolorki czerwono-zolte bedzie
mialo), a takei sa bardzo popularne w mlodych osadach czwartorzedowych, ale
zdazylo mi sie cos podobnego widziec w warstwie zwiru z licznymi syderytami
i wlasnie z z nalotami w wielu odcieniach miedzy innymi podobnymi do tych ze
zdjecia.

a w czym tkwi? ze zdjecia moge jedynie wywnioskowac ze to jakis piaskowiec

pozdrawiam