Re: identyfikacja ska³y magmowej

Autor: Graszka <grazax_at_o2.pl>
Data: Wed 23 Mar 2005 - 21:52:40 MET

From: "Lukasz Tyrala" <sitnemsopocnon@lp.2o>
Newsgroups: pl.rec.mineraly
To: <mineraly@man.lodz.pl>
Sent: Wednesday, March 23, 2005 3:51 PM
Subject: Re: identyfikacja ska³y magmowej

| Innymi s³owy, w terminologii zalecanej przez IUGS (trójk±ty podwójne
QAPF),
| chodzi³o o granit/ryolit? BTW makroskopowo juz tylko granitoid/ryolitoid.

Szczerze mowiac nie znam tej terminologii. Ale wydaje mi sie ze "moj" Ciemny
porfir alandzki jest skala dosc podobna do granitu (nie graninitoidu -
przynajmniej w znanej mi litraturze pisze sie granit rapakiwi) rapakiwi,
jednak porownujac zdjecia ze strony
http://www.kristallin.de/fi/f_quapo262.htm i
http://www.rapakivi.de/rap/rap_ala1.htm bardziej przychylam sie do porfiru
alandzkiego (chociaz facjalnie to raczej brekcje przypomina niz porfir).

| Je¿eli
| Czy z piroksenem... A mo¿na go zauwa¿yæ na tym zdjêciu od Dawida M.
| Obawiam siê, ¿e maj±c tylko zdjêcie ska³y tak dobrze obtoczonej
| (a co zatym idzie o zwietrza³ej powierzchni) nie jeste¶my w stanie
| wyró¿niæ tych minera³ów.
|
| A juz na pewno nie zobaczymy cyrkonu tworz±cego drobne wrostki w ciemnych
| minera³ach -- nie zobaczymy go na zdjêciu, lub te¿ "okiem nieuzbrojonym".
| Kruszce, czyli na przyk³ad siarczki, lub ogólnie rzecz bior±c minera³y
| nieprze¼roczyste (w mikroskopie do ¶wiat³a przechodz±cego).

No i jakiejs nowej rzeczy sie dowiedzialam :)

| Domy¶lam siê, ¿e opis do jakiego siê odnosisz, ma byæ opisem ska³y
| ogladanej w p³ytce cienkiej, a nie makroskopowo.

szczerze mowiac to co do tego skladu mineralow to nie wysilalam sie, a ten
opis to tylko tlumaczenie z wyzej wymienionej stronki. Nie jestem biegla w
oznaczaniu mineralow (jeszcze :))

no jest jeszcze lepsza strona o rapakiwi http://www.rapakivi.de

A jeszcze inna to: http://www.kristalline-geschiebe.de

| Na mapce strza³eczka pokazuje wyspê Aland. :-)
hmmm... wydaje mi sie ze taka wyspa nie istnieje, przynajmniej w opisanym
regione (http://www.gwardak.com/aland.htm). Wyspy Alandzkie to zespó³ setek
jak nie wiecej wysepek, tworzacych tzw. szkiery. (pewnie to zwykla literowka
bo mialo byc 'wyspy' Aland a nie 'wyspa'

| cn ,-/ http://home.autocom.pl/bjt/lt \-. .xXXXx.
| ^^ / Pozdrowienia i do przeczytania... \ .` TXXx
| fo \ £ukasz T. (lt.) `. C_ Dx"
| nt `----\ noncoposmentis(a)o2(.)pl /----'``=- )__/|

Pozdrawiam
Grazyna W. vel Graszka