Re: identyfikacja ska³y magmowej

Autor: Lukasz Tyrala <sitnemsopocnon_at_lp.2o>
Data: Wed 23 Mar 2005 - 15:51:50 MET

   Natchnieniem musia³o byæ uczucie, które pchnê³o pewnego
   u¿ytkownika -- nazywaj±cego siebie "Gra¿yna Wysiecka" --
   do powciskania klawiszy (w wiadomo¶ci:
   "news:mailman.383.1111529487.501.mineraly@man.lodz.pl")
   w takiej oto kolejno¶ci:

> Otorz skala w ogrodku to cos co po niemiecku nazywa sie Dunkler
> Aland-Quarzporphyr mit Pyroxen co na polski tlumaczymy prawdopodobnie jako
> ciemny porfir alandzki z piroksenem lub ciemny (przyciemniony) alandzki
> porfir kwarcowy z piroksenem.

 Innymi s³owy, w terminologii zalecanej przez IUGS (trójk±ty podwójne QAPF),
chodzi³o o granit/ryolit? BTW makroskopowo juz tylko granitoid/ryolitoid.

 Je¿eli

 Czy z piroksenem... A mo¿na go zauwa¿yæ na tym zdjêciu od Dawida M.

> W jego sklad wchodza: pirokseny, hornblenda, chloryt, cyrkon,

 Obawiam siê, ¿e maj±c tylko zdjêcie ska³y tak dobrze obtoczonej
(a co zatym idzie o zwietrza³ej powierzchni) nie jeste¶my w stanie
wyró¿niæ tych minera³ów.

 A juz na pewno nie zobaczymy cyrkonu tworz±cego drobne wrostki w ciemnych
minera³ach -- nie zobaczymy go na zdjêciu, lub te¿ "okiem nieuzbrojonym".

> (niem erz - ale nie wiem co to znaczy, w slowniku jest kruszywo).

 Kruszce, czyli na przyk³ad siarczki, lub ogólnie rzecz bior±c minera³y
nieprze¼roczyste (w mikroskopie do ¶wiat³a przechodz±cego).

 Domy¶lam siê, ¿e opis do jakiego siê odnosisz, ma byæ opisem ska³y
ogladanej w p³ytce cienkiej, a nie makroskopowo.

> Polecam strone www.kraistallin.de
--------------------._.^._.--------.
                                    \
                                     )
                                    /
               .------------------'`
              /
            _|_
            \ /

 http://www.kristallin.de/

 To ta sama strona na której ja znalaz³em przyk³ad ³adnego granitoidu
rapakiwi... --- http://www.kristallin.de/fi/f_rap.htm ---

 Na mapce strza³eczka pokazuje wyspê Aland. :-)

> Pozdrawiam
> Grazyna W.

:-)

--
cn   ,-/ http://home.autocom.pl/bjt/lt \-.      .xXXXx.
^^  /  Pozdrowienia i do przeczytania...  \     .` TXXx