Re: eratyki przewodnie

Autor: Grażyna Wysiecka <grazax_at_o2.pl>
Data: Mon 14 Mar 2005 - 06:14:58 MET

From: "Dawid Mazurek" <dawidmazurek@wp.pl>
Newsgroups: pl.rec.mineraly
To: <mineraly@man.lodz.pl>
Sent: Tuesday, March 22, 2005 4:15 PM
Subject: Re: eratyki przewodnie

> Witam.
> Jestem laikiem w tej kwestii, a interesuje mnie na czym polega ta metoda.
> Jak rozumiem chodzi o to by wiek osadów plejstoceńskich okreœlić na
> podstawie erratyków? To znaczy, że porównuje się danš "faunę arratykowš" z
> "faunami erratykowymi" osadów plejstoceńskich ustalonego wieku? Dobrze
> rozumuję?
> Pozdrawiam, Dawid

Witam serdecznie.
Ta metoda ma na celu pokazanie skad przybyl ladolod. Na okreslenie wieku
glin sa inne metody 8np. metoda pylkowa, czyli palinologiczna). Metoda
eratykow przewodnich polega na badaniu gdzie znajduja sie obszary
alimentacyjne danego kamienia. Sa skaly pochodzace z malych stosunkowo
obszarow Skandynawii, ktore sa obszarami przewodnimi- macierzystymi dla
danego rodzaju skaly. Badajac odpowiednia frakcje gliny morenowej, dokonujac
wielu wyliczen na podstawie metody eratykow przewodnich okreslamy ruch
ladolodu oraz jego nazwijmy to fazy postepu. To tak jakby w skrocie. Ja te
metode to dopiero zaczynam poznawac, wiec szczegolow nie opisze.
Pozdrawiam
Grazyna