Re: pitchblendy

Autor: Andrzej Pełka <U238_at_wp.pl>
Data: Thu 24 Feb 2005 - 14:49:04 MET

U Bolewskiego czytam:

"W zależności od stopnia utlenienia uraninitu, a więc stosunku
UO2 do UO3, wyróżniane są cztery odmiany uraninitu
[...] i jego odmiany naciekowej, które określa się
nazwą nasturan, smółka uranowa lub blenda smolista".

Wydaje mi się, że określenie uraninit powinno dotyczyć wyłącznie
krystalicznych postaci tlenku uranu. Nie wiem, jak się do tego
odnoszą mineralodzy, ale określeniu "pitchblende" w rozmaitych
publikacjach najczęściej przypisywane są wszystkie znaczenia
tj. uraninit, blenda uranowa, blenda smolista i nasturan. Być może
łączenie odmian krystalicznych i naciekowych pod tą jedną nazwą
jest często powielanym błędem, albo też w praktyce nie przywiązuje
się wielkiej wagi do takiego podziału.

                                              Andrzej