Aragonit

Autor: Basia Z. <bjz_at_USUN_TO.poczta.onet.pl>
Data: Wed 15 Sep 2004 - 09:25:20 MET DST

Witam serdecznie, ja tu gościnnie.

Mam pytanko, chyba bardziej do chemika niż do znawcy minerałów, ale
spróbuję:
Miałam okazję być w Ochtińskiej Jaskini Aragonitowej, gdzie są piękne
kryształy aragonitu. A przecież chemicznie - jest to węglan wapnia -tak samo
jak kalcyt.

I pytanie brzmi - dlaczego niekiedy ten węglan wapnia krystalizuje w
postaci araginitu ?
Czy są potrzebne jakieś specjalne warunki aby krystalizował w taki akurat
sposób ? Jakie to muszą być warunki ?

Przewodniczka w jaskini tłumaczyła, że Jaskinia Ochtińska jest w dużo
starszych skałach niż inne jaskinie. O ile pamiętam powstała w skałach z
okresu syluru, dość silnie zmetamorfizowanych wapieniach a właściwie to
marmurach. Czy to ze utwory te są dużo starsze - ma na to jakiś wpływ ?
W jaskini nie występuje w ogóle "standardowa" szata naciekowa jak w innych
jaskiniach a tylko te kryształy araginitu (bardzo piękne).
O jaskini jest napisane :
"Bohatá aragonitová výplň vznikla za špecifických hydrochemických a
klimatických pomerov v uzavretých podzemných priestoroch."
No właśnie - jakie konkretnie musiały być te "špecificke hydrochemicke a
klimaticke pomery" ?

Przejrzałam juz kilka pozycji z literatury i trochę stron www. Są tam
informacje na temat aragonitu (gdzie występuje, jakie ma kryształy itd ) ale
nie ma odpowiedzi na tak postawione pytanie.

Pozdrowienia.

Basia Zygmańska

P.S. Znalazłam na tej grupie pytanko o aragonit (wrzesień 2003), gdzie w
odpowiedzi podano linki do stron niemieckich. Ale ja niestety nie znam
niemieckiego.