Re: Czy ostali się...

Autor: Andrzej Pełka <U238_at_wp.pl>
Data: Fri 02 Jul 2004 - 19:36:53 MET DST

"Marek J. Battek" <battek@pwr.wroc.pl> napisał w wiadomości
news:mailman.7.1088755076.6332.mineraly@man.lodz.pl...

> Ostatnio byłem w Okrzeszynie, [...] połaziłem po hałdzie kopalni
> uranu (tej na zachód od wsi). Pomierzyłem poziom promieniowania,
> [...] Nie udało mi się jednak zidentyfikować źródła, musiały to być
> mikroskopijne mineralizacje, nie do rozpoznania.

Wyczytałem w starym Kwartalniku Geologicznym:

"Identyfikacja mineralogiczna koncentracji uranowych w badanym
węglu jest utrudniona. Zawodzą tu bowiem metody optyczne. Dla
stwierdzenia czy mamy do czynienia z minerałami uranu, w stanie
zwartym czy też w postaci rozproszonych skupień, poddano próbkę
tych węgli rozdziałowi w cieczy ciężkiej"

Itd... Tu następuje opis metody oraz wyniki.

"Wyniki te wskazują, że prawie cały uran wiązany jest w skupiskach
o ciężarze właściwym poniżej 2,65 g/cm3. Eliminuje to możliwość
występowania zwartych, jednorodnych koncentracji blendy smolistej
lub minerałów powstałych wskutek jej utlenienia. Mamy natomiast
do czynienia ze związkami uranu lub jego minerałami w stanie silnego
rozproszenia w substancji węglowej"

Ja kumam z tego tyle, że w Okrzeszynie trudno będzie coś znaleźć.
Chyba kroi mi się dożywocie w Zalesiu :-)

                                                           Andrzej.