Re: Czy ostali się...

Autor: Andrzej Pełka <U238_at_wp.pl>
Data: Fri 02 Jul 2004 - 17:57:20 MET DST

"Marek J. Battek" <battek@pwr.wroc.pl> napisał w wiadomości
news:mailman.7.1088755076.6332.mineraly@man.lodz.pl...

> Ostatnio byłem w Okrzeszynie, [...] przy okazji połaziłem po hałdzie
> kopalni uranu. [...] Pomierzyłem poziom promieniowania, [...] w kilku
> punktach był wyraźnie większy (ok. 5-krotnie powyżej tła). Nie udało
> mi się jednak zidentyfikować źródła, musiały to być mikroskopijne
> mineralizacje, nie do rozpoznania.

Tak Marku, to prawdopodobne. W starym kwartalniku geologicznym
widziałem autoradiogramy mineralizacji uranowej w węglu (tak chyba
było w Okrzeszynie) Były to ledwo zaznaczone, bardzo delikatne smugi
pokazujące rozmieszczenie substancji radioaktywnej w bryłce węgla.

> Przy okazji pytanie do Andrzeja - pisałeś kiedyś o obserwacji w UV z
> własnoręcznie wykonego źródła. Ja próbowałem wykorzystać podobne
> fabryczne urządzenie na diodzie świecącej UV [...] Wyniki jednak nie
> były dobre (próbowałem na otrzymanych od Ciebie okazach)

Pamiętam Marku, że podarowałem Ci dosyć radioaktywny kęs blendy,
ale chyba nic fluoryzującego przy tym nie było. Moje źródło, to dioda
LED emitująca UV. Kupisz w każdym sklepie z częściami elektronicznymi
za parę złotych. To jak dotąd jedyne źródło przy którym cokolwiek
zechciało mi "zaświecić" Próbowałem też wewnętrzną bańkę z lampy
rtęciowej, ale kompletnie bez efektu. Później tylko oczy mi świeciły :-)

> Z innych wycieczek - byłem w sobotę m.in. na Ogrodzieńcu i na pustyni
> błędowskiej, gdzie na wysypisku gruzu kamiennego na skraju znalazłem
> małego amonita. Wzbudził on podziw młodego Szkota, od niedawna
> pomieszkującego w Polsce, dla którego wycieczka ta była zorganizowana

Mieszkałem dawniej dość blisko Jury i znam nieco tamte okolice. Jakoś
tylko tą pustynię pominąłem, ale w tamtym czasie był na niej poligon.
Gdzieś kiedyś przeczytałem, że obszar pustyni coraz to bardziej zarasta.

                                                                   Andrzej.