Autor: lbkalcyt (lbkalcyt_at_poczta.onet.pl)
Data: Sun 25 Apr 2004 - 21:16:19 MET DST

> Witam. Odwiedziłem dziś miejsce o którym piszesz zjazd za Miejscem
> Piastowym w kierunku Bóbrki mnóstwo skałek warstewek całkiem kruchych
troche
> nazbierałem ale niewydają się jako okazy wogóle nie mogę znaleść jakiegoś
> okazu więc zbieram takie jakich jeszcze niemam. Potem pojechałem za Dukle
do
> starego kamieniołomu nazbierałem białych krzemianów mają włóknistą budowe

> lekkie występują w szczelinach piaskowców ale jeszcze nie zostały przeze
> rzeczki w jednym zakolu znalazłem kamieni z zewnątrz koloru żółtawego jak
> [...]

Cieszę się, że trochę na początek Ci pomogłem. Do tego rodzaju wypraw w terenie dobra jest lupa, powiększająca 4 lub 5 razy. Można je kupić na giełdach minerałów lub na targu u ruskich. Kamieniołom o którym piszesz to najprawdopodobniej Lipowica za Duklą. Te białe żyły to najprawdopodobniej kalcyt. Można to sprawdzić w prosty sposób badając twardość. Na przykład ostrzem noża lub igłą. Kalcyt bardzo łatwo rysuje się, natomiast kwarcu nie zarysujesz. Pozostaje kreska ze startego metalu. Drugą metodą jest próba z 10% kwasem solnym. Wszystkie węglany burzą po zakropieniu. Tylko dolomit burzy dopiero po sproszkowaniu. W tamtych okolicach warto także wpaść na przełomy rzeki Wisłok. Jechać lub iść w górę rzeki z miejscowości Besko, między Krosnem a Sanokiem aż do oporu..
Bardzo ciekawe geologicznie są też okolice Prządek k/Krosna. Odnośnie skrzemieniałego drewna to myślę że bliżej na ten temat odpowie Ci Sara, uczestniczka listy dyskusyjnej. Specjalizuje się w tej dziedzinie i posiada też piękną stronę internetową na ten temat. Saro pomóż mojemu Krajanowi.
Polerowanie i szlifowanie to domena zbieraczy minerałów a zwłaszcza agatów. Czuję się słaby w tym temacie.

lbkalcyt
Ludwik B