Autor: lbkalcyt (lbkalcyt_at_poczta.onet.pl)
Data: Tue 16 Mar 2004 - 21:25:10 MET

Interesują mnie skamieniałości - amonity, belemnity itp. Niedawno dowiedziałem się że ciekawe okazy można znaleźć w Grzegorzowicach k/Nowej Słupi na trasie Kielce - Ostrowiec Świętokrzyski. Chętnie nawiążę kontakt z osobami wiedzącymi coś więcej o tym miejscu, jak również zainteresowanymi podobną tematyką.

Marek

W Grzegorzowicach k/ Nowej Słupi jest kamieniołom dolomitów środkowodewońskich (eifel, żywet). Byłem tam i muszę powiedzieć, że jest sporo skamieniałości, ale dla celów kolekcjonerskich nie udało mi się nic wydobyć. Nie są to jednak rostra belemnitów czy muszle amonitów. Nie ta epoka a nawet era geologiczna. Są tam skamieniałości korali, małży, i ramienionogów. Jeśli się tam wybierzesz to warto też odwiedzić wąwóz Prągowiec w niecce bardziańskiej. W lupkach dolnosylurskich są piękne okazy (odciski) graptolitów. Natomiast amonitów należy szukać w skałach jurajskich tj. Jura Krakowsko - Częstochowska lub południowo - zachodnie mezozoiczne obrzeżenie Gór Świętokrzyskich. (Wola Morawicka, Morawica, Lisów, Pasmo Małogoskie itp.) Trafiają się też belemnity z charakterystycznym przewężeniem w środku, jakie występowały w jurze. Największe i najokazalsze belemnity występują w wapieniach kredowych Niecki Miechowskiej. Rzeżuśnia k/ Miechowa, okolice Miechowa, Iwanowic, Wesołej. Towarzyszą im piękne i dobrze zachowane skamieniałości jeżowców regularnych i nieregularnych. Jeżeli mieszkasz w Kielcach lub ich pobliżu to polecam książkę: "Poznajemy Góry Świętokrzyskie. Wycieczki geologiczne" autorstwa Ewy Stupnickiej a wydanej w 2001r przez Wydawnictwo Naukowe PWN

Ludwik Betlej
Kielce