Autor: michaelin_at_o2.pl
Data: Mon 12 Jan 2004 - 21:26:07 MET

>Tak. Np..
>I Ty tez jestes promieniotworczy.
>Emitujesz co najmniej ok. 2000 czastek na sekunde w wyniku rozpadu
>potasu K-40, +troche od innych...
>I tysiac innych zrodel naturalnych, z kosmosem wlacznie...

>..bo moze te tysiace to wystarczajaco malo?
>Wszystko opiera sie na prawdopodobienstwie trafienia takiej czastki
>w czuly punkt organizmu i dodatkowo jeszcze sekwencji dalszych
>niekorzystnych zdazen, w wyniku ktorych ta uszkodzona czesc bedzie
>miala znaczenie (np. zacznie "zyc wlasnym zyciem" i rozwijac sie do
> [...]

-----tutaj troche dokłaniej opisane jak mozę działać otoczenie (więcej znalazłem pod linkiem http://main.amu.edu.pl/~pawula/BIOL.html) Proces jonizacji materii żywej. Na wstępie można przyjąc tezę, że powstałe w wyniku absorpcji energii cząsteczki wzbudzone i rodniki są główną przyczyną negatywnych efektów w materii żywej. W procesie jonizacji materii żywej można wyróżnić następujące stadia: (1) stadium fizyczne - zaabsobowanie energii na poziomie atomu, wzbudzenie lub jonizacja atomu, cząsteczki; (2) stadium fizyko-chemiczne - powstawanie rodników lub rodniko-jonów; (3) stadium chemiczne - wtórne reakcje rodników i jonów ze soba i ze środowiskiem; (4) stadium biologiczne - reakcje materii żywej na różnych poziomach organizacji. Skutki popromienne w żywej komórce zależą od tego, jakie cząsteczki wchodzące w jej skład zostaly uszkodzone, a więc polegają na zaburzeniu różnych funkcji danej komórki. Większość efektów popromiennych u istot żywych ujawnia się dopiero po pewnym czasie, t.zw. czas utajenia. Przy analizie skutków uszkodzeń komórki należy uwzględnić rodzaje cząsteczek składowych według hier  archii
wrażliwości: (1) cząsteczki kwasu dezoksyrybonukleinowego (DNA), zawierające informacje genetyczną komórki. DNA wysyła informacje do różnych obszarów komórki za pomocą "posłańców", to jest cząsteczek kwasu rybonukleinowego (RNA), syntetyzowanego na matrycy DNA; (2) RNA określa skład i strukturę tworzonych bialek; (3) cząsteczki białka spełniają rolę cząsteczek budulcowych lub wykonują różne funkcje; np. enzymy - jeżeli uszkodzona zostanie cząsteczka enzymu, wówczas zaburzona zostanie reakcja w której ten enzym odgrywa zasadnicza role. Na przykład zaburzenie procesów metabolicznych, mechanizmów regulujących wzrost i inicjujących podziały komórkowe. W przypadku komórek somatycznych działaja mechanizmy naprawcze, po pewnym czasie uszkodzone cząsteczki mogą zostać usunięte i zastąpione nową czasteczką. Natomiast fatalne konsekwencje są w przypadku komórek rozrodczych, skutki modyfikacji są utrwalone, nieodwracalne (Z.Szepke: Problemy promieniotwórczych skażeń otoczenia i skażeń wewnętrznych. Postępy techniki jadrowej. Seria: Ochrona przed promieniowaniem, Warszawa, 1965, nr 33 (248)).