Autor: Michal (msegit_at_post.pl.spam.to)
Data: Mon 12 Jan 2004 - 16:06:00 MET

On Monday, January 12, 2004 (15:10:22), michaelin_at_o2.pl (michaelin_at_o2.pl) wrote:

> Czy to oznacza że miasta tzn. ulice, chodniki wykonnane z > kostek brukowych są prominiotwórcze?

Tak. Np..
I Ty tez jestes promieniotworczy.
Emitujesz co najmniej ok. 2000 czastek na sekunde w wyniku rozpadu potasu K-40, +troche od innych...
I tysiac innych zrodel naturalnych, z kosmosem wlacznie...

> miałem wykład z chemi i profesor
> na jednym z wykładów powiedział,
> że niewie czemu my jeszcze żyjemy.

...bo moze te tysiace to wystarczajaco malo? Wszystko opiera sie na prawdopodobienstwie trafienia takiej czastki w czuly punkt organizmu i dodatkowo jeszcze sekwencji dalszych niekorzystnych zdazen, w wyniku ktorych ta uszkodzona czesc bedzie miala znaczenie (np. zacznie "zyc wlasnym zyciem" i rozwijac sie do raka), a nie zostanie zaleczona przez organizm... Ale zdazaja sie statystycznie np. bialaczki (i nie tylko) pochodzace "z niczego" i w wielu przypadkach moga one wlasnie pochodzic od promieniowania tla.
W kazdym razie najwazniejsze aby dawki pochlaniane przez organizmy zywe nie byly (znaczaca) wieksze od tla i tylko w tym kierunku jest sens (duzy) dzialac. Eliminacja promieniowania do absolutnego zera jest niemozliwa i to w ogole absurd...

A co do granitow, to rzeczywiscie, troche maja podwyzszona emisje, wniosek taki aby sobie przynajmniej nie klasc sobie pod poduszke albo nie montowac w domu w posadzkach; w kazdym razie tam, gdzie przebywamy czesto. I dotyczy to zreszta wielu materialow ktore moga tak lepiej "swiecic", np. konstrukcyjnych pustakow z ktorych wiele domow (dawniej-w PRLu) zbudowano a emituja wiecej bo (JDP) bylo w nich zbyt duzo wlasnie K-40 pochodzacego z popiolow elektorcieplownianych, ktore byly ich skladnikiem. Tak samo chyba czesc "wielkiej plyty" i kilka innych...

I pozostaje sie cieszyc ze nie mieszkamy na (JDP) Dekanie w Indiach w rejonie o duzej zawartosci monacytu itp., gdzie podloze "lepiej daje" (wielokrotnie wiecej niz standardowe tlo), lub w kilku innych podobnych miejscach...

--
pozdrawiam
Michal

'Co masz zrobic pojutrze zrob dzis; bedziesz mial dwa dni wolnego!'

--
Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.rec.mineraly