Autor: Marian (marian_at_agh.nzs.pl)
Data: Sun 07 Sep 2003 - 00:41:17 MET DST

> Ostanio zjeździłem Kotlinę Kłodzką, nie znam się na minerałach.
> Nazbierałem
> sporo skał i minerałów. m.in. z Kletna i Wir. Skały z Kletna, pochodzą z
> kopalni Uranu, inne z Wir z tego co wyczytałem w kluczu mogą zawierać
> azbest. Jak jest z bezpieczeństwem przechowywania ich w mieszkaniu?
> pozdrawiam
> Kiriakos

Z tego co wiem to azbest w postaci nieprzetworzonej jest mniej szkodliwy, rakotworcze sa dopiero wlokna po obrobce przemyslowej gdyz wtedy staja sie krotsze i po dostaniu sie do pecherzykow plucnych wbijaja sie w nie i tam pozostaja. Natomiast wlokna naturalne sa zbyt dlugie. Z drugiej strony podczas przegladania okazow zawsze moga sie kruszyc i rozdrabniac wiec nic pewnego. Jesli chodzi o samo przechowywanie to szczelny pojemnik zalatwia sprawe, nie wiem jednak czy mam racje co do niebezpieczenstwa podczas przegladania. Pozdrawiam

Mariusz Daraz
marian_at_agh.nzs.pl