Autor: Andrzej Pełka (U238_at_wp.pl)
Data: Mon 14 Jul 2003 - 20:09:39 MET DST

Jednak nie rozpuściłem mojego sławniowickiego kamienia. Przynajmniej nie w całości. Do roztworu prawdopodobnie przeszedł tylko kalcyt. Cała brunatno czarna reszta zawieszona w roztworze i przelana do wysokiej flaszki bardzo wolno zmierza (sedymentacja?) do dna naczynia pozostawiając u góry coraz bardziej klarowny roztwór kalcytu w occie. Zawieszone drobiny są bardzo małe. Przy próbie odcedzenia, na sączku mało co się zatrzymało. Odrobina tego, wlana do czystej wody daje efekt jakby podwodnego wybuchu czarnej kłębiącej się chmury. Z częściowo rozpuszczonej bryłki pozostał jeszcze nieco bardziej odporny i porowaty jak kość kalcytowy szkielecik. Jeżeli na razie nie wchodzić w całą chemię "Rozpoznawania minerałów" to (na bazie manganu) typowałbym:

Piroluzyt - ziemiste, mocno brudzące skupienia. Występujące czernie

                manganowe mają bardzo zróżnicowany wygląd
                i właściwości. Tworzą się w strefie wietrzenia dolomitu.

Groutyt - występuje zwykle razem z kalcytem.

Mangan może także wchodzić w sieci kryształów węglanów np. mangano kalcyt i oligonit.

Powyższe informacjie zaczerpnąłem oczywiście z książki. Przyszła mi też do głowy myśl, że i specjaliści "od Sławniowic" mogą mieć trudności z określeniem co to za minerał. Pewnie takiego "brudasa" mało kto chce mieć w kolekcji, trudno tym samym o szersze nim zainteresowanie. Jeżeli chodzi o uploadowanie, to najchętniej za-uploadowałbym (o bogowie co za wygibas językowy :-) zbiór uranowych kamieni z Zalesia. Niechybnie kiedyś z satysfakcją to zrobię, dołączając być może kamień ze Sławniowic. Rentgenograf z pewnością jest poza moim zasięgiem, ale jeśli chodzi o skaner mam dwa pytania.

Czy przez "rzucanie" na skaner mam rozumieć skanowanie zdjęcia, czy też istnieją urządzenia zdolne bezpośrednio przetwarzać obraz fizycznego obiektu w postać "jadalną" dla komputera?

Jeżeli pozostać przy zdjęciach to które lepiej jest uploadować, wykonane techniką tradycyjną czy cyfrową?

                                                      Andrzej.