Autor: Marek J. Battek (battek_at_pwr.wroc.pl)
Data: Mon 16 Jun 2003 - 22:28:44 MET DST

> Pod Klodzkiem byl kiedys wielopoziomowy system tuneli, ze stanowilo to
> prawdziwe miasto pod miastem, niestety w latach bodajze 50-tych zasypano
> je rzekomo pod pretekstem, ze stanowi to zagrozenie dla budynkow, ale
> podobno w rzeczywistosci bardziej chodzilo o to, zeby wrogie PRLowi
> elementy nie znajdywaly tam miejsca do ukrycia sie. Obecnie jeszcze pod
> Klodzka twierdza jest system tuneli, ktory mozna czesciowo zwiedzac z
> przewodnikiem. Nie wiadomo jak gleboko prowadza, gdyz jedna ze sluz
> prowadzaca na kolejny poziom jest uszkodzona. Podobno w czasie wojny
> [...]

  1. Co do miasta, to komuna miała tu wpływ niewielki, a jeśli, to raczej zaniedbaniem, co spowodowało zniszczenie wielu ładnych kamieniczek w centrum. Obecnie na ich miejscu powstały nowe, ale to już nie to samo. Fragment podziemi jest udostępniony do zwiedzania jako tzw. podziemna trasa turystyczna 1000-lecia. Pod wieloma budynkami są rzeczywiście ciekawe wielopoziomowe podziemia, ale w złym stanie technicznym.
  2. co do twierdzy, to blisko rok pracowałem w grupie inwentaryzującej podziemia twierdzy i poza rozbudowanymi systemami typowymi dla takiej budowli nic nie znależliśmy (choć parę anegdot z poszukiwań dałoby się opowiedzieć). Zeszliśmy do poziomu kanałów odwadniających, a sporą część z nich osobiście zbadałem i niekiedy obmierzyłem; zatem słowo harcerza - nie ma tajnej śluzy, raczej niektóre odpływy wymagają udrożnienia i oczyszczenia.

Co do kolumn ciężarówek - w niemal każdej miejscowości Dln. Śląska
krążą takie legendy. Zazwyczaj "naoczny świadek" opowiada: o tu wjechały
cieżarówki do sztolni (o przekroju takim, że napakowany facet się już
nie mieści). Oczywiście było to w maju 1945. Na pytanie skąd jest
świadek mówi, że w 1947 przyjechał zza Buga. Dalej nie komentuję.

Natomiast niezależnie od tych faktów na Dln. Śląsku jest wielka
liczba interesujacych budowli podziemnych różnego pochodzenia,
a znaczna część jako dawne wyrobiska górnicze jest interesująca
dla zbieraczy minerałów.

			Pozdrawiam wszystkich, a szczególnie
			fanów podziemi
					Marek