Autor: Jacek Nowak (jac_now_at_poczta.onet.pl)
Data: Fri 24 Jan 2003 - 23:22:09 MET

> Mineralem jest wiec rowniez lód w lodowcach, ale nie w lodowkach.
>
> Ja bym moze do tej definicji dodal (aby nie bylo wspomnianych wczesniej
> watpliwosci):
>
> "Mineral to kazda naturalna faza krystaliczna wystepujaca w przyrodzie,
> powstala bez swiadomej dzialalnosci czlowieka."
>
> Moze ktos jeszcze doda cos ciekawego?

Zaczyna dochodzić do wewnętrznych sprzeczności w twoim rozumowaniu - lód w mojej lodówce powstaje bez mojej świadomej działalności więc powinien być - zgodnie z twoją definicją - zaklasyfikowany jako minerał. (podobnie kamień kotłowy). Nie piszę tego by się "czepiać" lecz chcę zwrócić uwagę na problemy w zdefiniowaniu pojęcia minerał. Sto lat temu nie było tego typu problemów, minerały powstałe przy udziale człowieka były rzadkością - dziś spotykamy je na każdym kroku. Może więc przyjąć nową definicję, że minerałem jest każda substancja ze świata chemii nieorganicznej, występująca w stanie stałym i posiadająca uporządkowaną budowę wewnętrzną. (teraz mi się dostanie od listowiczów za głoszenie herezji ;-) Wtedy wśród minerałów trzeba by wydzielić minerały naturalne, syntetyczne (świadomie wytworzone przez człowieka) i parasyntetyczne (powstałe w warunkach stworzonych przez człowieka, ale bez jego świadomego działania). Aby ktoś nie wpadł w zachwyt nad tą teorią powiem, że i tu jest pewien szkopuł. Chemicy kłócą się nad definicją chemii organicznej. Jeśli przyjąć, że chemia organiczna to chemia związków węgla, to ktoś może zarzucić, że grafit czy diament nie łapią się na minerał (tyle, że to nie związki ale pierwiastki rodzime)

Chcesz oszczędzić na kosztach obsługi bankowej ? mBIZNES - konto dla firm
http://epieniadze.onet.pl/mbiznes