Autor: kdrozdo_at_poczta.onet.pl
Data: Wed 15 Jan 2003 - 11:48:59 MET

> Wyciągnąłem z biblioteczki dzieło pt. Leksykon górniczy, ale
> żadnego z tych terminów tam nie ma.

Witam,
Ja miałem dziś trochę czasu i przejrzałem dziś "Poradnik Górnika". Trochę mi się rozjaśniło w głowie. System bunkrowy to metoda eksploatacji polegająca na wybieraniu stromo zalegających złóż (żył, pokładów) w ten sposób, że urobek stacza się bądź zsuwa pod wpływem własnego ciężaru do położonego poniżej specjalnego wyrobiska tzw. bunkra skąd jest transportowany dalej. Mozna ją prowadzić za pomocą przodka ustępliwego, to znaczy wyrobiska (ściany, zabierki) biegnącego z góry na dół, bądź odwrotnie za pomocą wyrobiska postępującego od dołu w górę. Nie padło w "Poradniku" określenie "przodek pościgowy", ale według mnie jest bardzo prawdopodobne, że to jest właśnie określenie takiego wyrobiska, które podąża za złożem w górę i dlatego pojęcie to zostało podane razem z pojęciem "system bunkrowy".
Pozdrawiam i prosze o ewentualne uwagi.
Krzysztof