Autor: Andrzej Pełka (U238_at_wp.pl)
Data: Tue 14 Jan 2003 - 10:31:19 MET

Żałuję lecz nie odkryłem nic nadzwyczajnego, choć użyty zwrot "W pracy na temat ..." w ostatnim moim liście zabrzmiał obiecująco. Był to jeden z wielu materiałów jakie można znaleźć w internecie powierzchownie traktujący temat wydobycia rud metali (także uranu) w latach powojennych na Dolnym Śląsku. Jedyną nowością były właśnie owe górnicze terminy o które zapytałem. Niestety nie wskażę tytułu ni adresu tej "pracy" bo dość szybko z nią się rozstałem. Swoją drogą to mało, o wiele za mało jest materiałów na ten temat gdzie autor szczęśliwie ominąłby historie jak to oną straszną rudę to od razu przerabiano na bomby itd.
Zaraz się czuję jak u Wołoszańskiego w programie i wtedy nic tylko zatrzasnąć za sobą "ciężkie pancerne drzwi" Parę miesięcy temu był w telewizji program o kowarskich zakładach R1. No i oczywista, gdzieżby tam kto opowiedział jak przebiegały kolejne etapy wydobycia i przeróbki? Po jaką cholerę? Ciekawsze miało być pitolenie o NKWD i cykanie licznika pospołu z jakąś ponurą muzyką w tle :-) Podobno powstało nieco prac bardziej z prawdziwego zdarzenia, ale są to (jeżeli w ogóle są) wydania niskonakładowe, uczelniane bądź jakieś branżowe biuletyny. Jakby nie kopać w internecie tego nie znajdzie. A może źle szukam? Podpowiedzi jak zwykle mile widziane.

                                                                   Andrzej.

13 luty 2003 r.-120 rocznica śmierci Ryszarda Wagnera (1813-1883)