Autor: Andrzej Pełka (U238_at_wp.pl)
Data: Tue 07 Jan 2003 - 23:17:24 MET

Proszę mi wybaczyć tylko pośrednio mineralny temat listu. Być może ktoś z Was wie i może mi podpowiedzieć, gdzie najtaniej nabyć taki górniczy zabytek jak lampa karbidowa. Chodzi mi o model wykonany (w wersji najbardziej pospolitej) z ciemnoszarego metalu (cynk?) w postaci dwóch części (górna na wodę, dolna na karbid) ujętych w uchwyt w kształcie odwróconej litery U i sciśniętych śrubą. Cała ta (dosyć ciężka) konstrukcja zakończona była od góry potężnym hakiem. Z dolnej części sterczał poziomo palnik, na końcu załamany pod kątem prostym do góry. Na wierzchu lampy był wlew wody i "kręciołek" do regulacji jej dopływu. W moim opisie mogą być pewne nieścisłości. Jako dzieciak miałem taką lampę i ledwie ją pamiętam.

                                                              Andrzej.

13 luty 2003 r.-120 rocznica śmierci Ryszarda Wagnera (1813-1883)