Autor: Andrzej Kasperowicz (andy_k_at_cksr.ac.bialystok.pl)
Data: Sat 21 Dec 2002 - 15:39:41 MET

> Przepraszam, czy ja pisze w HTML ? Bo juz nic nie wiem..mam tak jak na
> http://pc69.wbc.lublin.pl/Mineraly/FAQ/index.html#Regulamin ale ale ale ale
> ale ..

Nie, teraz nie pisales w htmlu lecz w pazdzierniku i owszem. :) Teraz zarzucic Ci mozna najwyzej, ze nie podpisujesz sie prawdziwym imieniem i nazwiskiem w naglowku i/lub pod trescia listu. W koncu to nie jest jakas lista o rzeczach niedozwolonych, zeby sie ukrywac i chociaz pseudonimy moga byc tez dwuwyrazowe to jednak z kontaktow bezposrednich i innych danych wynika, ze zdecydowana wiekszosc osob, ktore nie ukrywaja sie pod pseudonimami jednowyrazowymi podaje swoje prawdziwe personalia na liscie, a jak wykazuje doswiadczenie na listach gdzie wiekszosc osob podaje swoje prawdziwe personalia panuje zwykle wiekszy porzadek, rzadziej dochodzi do klotni i odbywaja sie ciekawsze dyskusje, niz na takich gdzie dominuja pseudonimy.

Na poczatku grudnia z nastepujacych adresow e-mail niektore posty na Mineraly zostaly wyslane w htmlu:
jednorozec_at_wp.pl
goldcentrum_at_goldcentrum.pl
arturdy_at_poczta.onet.pl

Przypuszczam, ze w przypadku Krzysztofa z goldcentrum ma on w Outlooku ustawione, aby program odpowiadal w takim formacie w jakim nadeszla wiadomosc. Poniewaz Artur wyslal post w htmlu (ten z pytaniem o zgorzel...), wiec Outlook Krzysztofa tez wyslal post w htmlu, lecz mozna latwo te opcje, jak i opcje wysylania w htmlu, w Outlooku odznaczyc (nie moge w tej chwili powiedziec dokladnie, w ktorym miejscu, gdyz Outlooka nie mam u siebie zainstalowanego, pod MS Windows uzywam bowiem freeware'owego Pegasusa Mail: www.pmail.com). Prosze wszystkich wysylajacych w htmlu aby odpowiednia opcje w konfiguracji swoich programow pocztowych zmienili na plain text (zwykly tekst) oraz odznaczyli opcje wysylania w formacie w jakim przyszla poczta.

Gorzej jednak jeszcze, ze wiele osob odpowiada niedbale na posty wysylajac przed cytatem i nie wycinajac zbednych cytatow. Zdarzylo to sie na poczatku grudnia dla nastepujacych adresow: arturdy_at_poczta.onet.pl
jac_now_at_poczta.onet.pl
goldcentrum_at_goldcentrum.pl
jbog_at_interia.pl

Poprzedni swoj post napisalem pod wplywem wiadomosci Krzysztofa, ktory pod koniec listopada zacytowal caly post Jacka piszac jedynie przed cytatem "oj Jacku, Jacku...", a Jacek zreszta postapil pozniej niewiele lepiej tez cytujac calosc (chociaz wlasciwie to nie cytowal, a jedynie forwardowal, gdyz znakow cytowania nie bylo) piszac "Oj Krzysiu, Krzysiu :-D" . Ja rozumiem, ze czasem chce sie komus zazartowac, w koncu to nie lista sztywniacy_at_man.lodz.pl ;), wiec gdyby post byl napisany we wlasciwej formie to bym nawet na taki jednorazowy wyskok nie zareagowal, pomimo ze wyzej zacytowane zdania to w istocie pisanie nie na temat listy, ale skoro to na dodatek bylo napisane byle jak, tj. z cytowaniem calego postu i pisaniem przed cytatem (w przypadku Krzysztofa) i poniewaz tego typu brzydki styl pisania powtarza sie notorycznie u niektorych osob, wiec w koncu musialem interweniowac.

Tak wiec Panowie i Panie prosze o troche wiecej samodyscypliny przy pisaniu postow na liste/grupe Mineraly i trzymanie sie wytycznych z regulaminu listy/grupy:
http://pc69.wbc.lublin.pl/Mineraly/FAQ/index.html#Regulamin

W b.r. w regulaminie pojawil sie tez zapis, ktory powinien pomoc oficjalnie upominac krnabnych dyskutantow przez innych dyskutantow poprzez uczynienie takich upomnien formalnie zgodnych z regulaminem:

"Subskrybenci listy moga, a nawet powinni, upominac innych dyskutantow, ktorzy zlamia postanowienia powyzszego regulaminu, zwracajac im uwage na popelnione bledy; jednakze nalezy to czynic jedynie poprzez wyslanie reprymendy na *e-mail prywatny* danej osoby, ktora zlamala regulamin, a nie na liste dyskusyjna! Wyslanie upomnienia na liste dyskusyjna moze odbywac sie tylko w szczegolnie uzasadnionych, wyjatkowych przypadkach i jest zarezerwowane glownie dla administratora (list-ownera) listy dyskusyjnej; pewnym odstepstwem od tej reguly moze byc upomnienie mimochodem (np. w post scriptum) przy odpowiadaniu na list osoby, ktora zlamala regulamin, o ile zarowno list tej osoby, jak i odpowiedz na niego sa zwiazane z tematyka dozwolona do dyskusji na liscie (czyli np. mineralogiczna), a samo upomnienie nie zdominuje tresci listu."

Jak widac od kazdej reguly sa wyjatki, a mianowicie pozostawilem otwarta furtke umozliwiajaca czasami upominanie jednych dyskutantow przez innych dyskutantow rowniez na samej liscie, a nie tylko na priva, aby jednak uniknac dlugich klotni nie na temat, musialem wprowadzic rowniez ten ostatni zapis o publicznym upominaniu jedynie mimochodem, czyli przy okazji odpowiadania na glowny (mineralogiczny) watek listu.

Pozdrawiam i zycze Wesolych Swiat i Szczesliwego Nowego Roku

--
Andrzej Kasperowicz
Mineraly & ChemFan list-owner