Autor: laptasz_at_interia.pl
Data: Sun 01 Dec 2002 - 00:28:51 MET

> Też lubię G. Sowie. Gdzie tam są stare kopalnie skalenia? Jakie to były złoża?
> Żyły pegmatytowe?

Oczywiście, że żyły pegmatytowe.
W zasadzie to pegmatyty najbardziej mnie interesują. A ponieważ jestem wzrokowcem to chciałem zobaczyć to o czym czytam. Ale nie jakieś drobne żyłki czy gniazda w Strzelinie czy Strzegomiu tylko takie "prawdziwe". Jak sie później przekonałem nie były one aż tak "prawdziwe" - sądząc po rozmiarach pozostałości to same żyły miały do 1 m grubości ale eksploatowano tylko gniazda stanowiące części tych żył i te mogły mieć do kilku metrów. Jednak rozczaruje się ten kto myśli, że znajdzie coś ciekawego na hałdach. Przede wszystkim to hald prawie nie ma a jak coś zostało to tylko strefa drobno i średnioziarnistego pegmatytu. Jądra kwarcowe z otuliną skaleniową zostały skrzętnie wybrane. A więc i ciekawe minerały. Dużo chodzilem do tej pory po Sowich i chyba już wszystko zostało wyeksploatowane ( moze jest coś jeszcze k. Michałowic -   ale tego terenu nie znam tylko w dół od Bielawy). Trafiłem na doły po pegmatytach miedzy Gilowem a Piławą, koło kolonii Przegorzały i ostatnio w bardzo ładnej okolicy koło Lutomierza.Jest też stare wyrobisko ( a może i dwa) k. Różanej i tam odsłania sie pegmatyt ze strefą kwarcu.
Kiedyś zastanawiałem się po co komu takie małe ilości kwarcu czy skalenia. Ale ostatnio czytałem opracowanie nt. historii górnictwa w g. Sowich. To niesamowite ale było na tym terenie czynnych na przestrzeni wieków ponad sto kopalni krószców (dokładnie opisano wiele miejsc). Niestety ani słowa o pegmatytach. A ponieważ książka jest osnuta na faktach z historii gospodarki tych rejonów pomaga zrozumieć dlaczego podejmowano taki trud w odniesieniu do skalenia ( bieda i brak technologii). Gdyby cos jeszcze Cię ciekawiło to pytaj.

pozdrawiam Leszek