Autor: Andrzej Kasperowicz (andy_k_at_cksr.ac.bialystok.pl)
Data: Sat 02 Nov 2002 - 23:47:22 MET

> Moglby mi ktos doradzic w jaki sposob mozna fotografowac mineraly zeby
> byly ladnie widoczne na zdjeciach, mam aparat cyfrowy bez mozliwosci
> robienia przyblizen, najwiekszym problemem jest oswietlenie, jak robie
> zjdecia z fleszem to wszystkie mineraly blyszczace sa ledwo widoczne,
> czy stosujecie jakies specjalne oswietlenie przy robieniu zdjec ???

Najlepiej zastosuj okragly flesz umieszczony wokol obiektywu do zdjec makro. W przypadku braku takiego dobry moze tez byc flesz dwulampowy z ruchoma gorna lampa, ktora wykorzystasz do emitowania swiatla na sciane czy sufit, tak aby padalo na mineral jako swiatlo odbite (niestety, rzadko kiedy biale farby jakimi pomalowane sa sciany czy sufit sa dla takich celow wystarczajaco biale, co moze nieco znieksztalcac kolory - ale to zauwaza glownie koneserzy :)). Chodzi w tym wszystkim o to, zeby (jak to sie dzieje przy uzyciu flesza jednolampowego ze swiatlem padajacym wprost na mineral) nie bylo widocznych ostrych cieniow. Poza tym z tego co piszesz Twoj flesz emituje zbyt duzo energii dla tego typu zdjec, badz masz ustawiony zbyt duzy otwor przyslony, czy tez zbyt dlugie czasy naswietlania - poczytaj instrukcje aparatu i lampy czy nie mozesz jakos kontrolowac tych parametrow recznie, badz ustawic odpowiedniejszy tryb automatyczny gdyby sie nie dalo recznie. Mozesz probowac tez wykonywac zdjecia przy swietle slonecznym stosujac odpowiednie blyszczace fotograficzne plansze dla odbicia swiatla slonecznego z drugiej strony, w kierunku mineralu i zlagodzenia ostrych cieni.
Mozesz tez uzyc dwoch lub wiecej silnych lamp do oswietlenia mineralu z dwoch stron, tyle ze do wykonywania zdjec w swietle sztucznym trzeba raczej stosowac filmy do zdjec w swietle sztucznym inaczej kolory moga byc troche znieksztalcone (zdjecia troche zazolcone). Aha racja, uzywasz aparatu cyfrowego (bez mozliwosci zmiany dlugosci ogniska obiektywu), wiec nie ma mowy o filmie. Coz, poczytaj w instrukcji aparatu do jakiej odleglosci mozesz przyblizyc obiektyw do fotografowanego przedmiotu aby ten byl nadal ostry oraz jak zmniejszyc moc lampy blyskowej, badz odpowiednio zmniejszyc otwor przyslony, czy skrocic czas naswietlania, badz w inny sposob zmniejszyc ilosc swiatla odbieranego przez swiatloczula matryce.
Jaki to dokladnie model aparatu?

> Jezeli bede juz mial zrobione zdjecia to gdzie moge je umiescic zeby sie
> pochwalic :), wiem ze jest jakis serwer grupy pl.rec.mineraly sluzacy do
> umieszczania binarii.

Wszystkiego o uploadzie na FTP mineralow dowiesz sie tutaj: http:\\pc69.wbc.lublin.pl\MINERALY\FTP_zasady\

Jest tam tez kilka wskazowek odnosnie polepszania jakosci juz wykonanych zdjec bedacych w postaci plikow graficznych w komputerze.

Powodzenia...
ak