Autor: MMRz (mmrz_at_wp.pl)
Data: Sun 29 Sep 2002 - 22:01:28 MET DST

Witam i na wstępie chcę podziękować wszystkim za odpowiedzi jakich udzielili.
Właśnie wróciłam z wykopu i mogę rzucić nieco światła na sytuację jaką zastaliśmy. Mieliśmy tam kurhan (na pewno człowiek rękę do tego przyłożył). Ta miła górka przysypana kamieniami miała nim być i nim była (pod kamieniami był ułożony na piachu kamienny krąg dość znacznych rozmiarów a ponadto znajdowaliśmy ceramikę). Problem pojawił się gdy zaczęliśmy eksplorować głębiej, a tam zaczęły wychodzić różne "nienaturalne" jak na kurhan rzeczy, między innymi wspomniany przez koleżankę piach. Wyglądało to zbyt naturalnie jak na coś co mógł zrobić człowiek, a przy tym z mocno zakurzonej wiedzy geologicznej wyszło mi, że takiego piachu w górnej części profilu np. kemu być nie powinno. Poza tym górka miała niewielką średnicę ok. 8 m i położona była nie na wzniesieniu a raczej pomiędzy, jeśli to tak można ująć. No ale mogłam się mylić, a coś trzeba było z tym zrobić. I tak "wykopaliśmy sobie dziurę" na 2,5 metra od wierzchołka górki, a tam nadal piach. Informacja przekazana przez znajomą o rzece peryglacjalnej odblokowała pewne szare komórki i pozwoliła zastanowić się nad odsłoniętymi profilami w kategoriach innych niż kem i oz. Co do zdjęć i konsultacji z glacjologami, no cóż, to są wykopaliska archeologiczne, zdjęć tu się robi dużo acz nie w kontekście geologicznym (ja robię i takie), zaś geologia - zwyczajnie nie ma na ogół potrzeby by tak dokładnie się nią zajmować, bo też i rzadko zdarzają się takie cudeńka jak tam. Tak poza tym, obiekt znajduje się na Kaszubach w sąsiedztwie kemu oraz nieco dalej położonego dużego jeziora (ok. 1.5 km).  Jeśli istnieje tu taka możliwość to mogę umieścić profile NS i WE rysowane wprawdzie dla potrzeb archeo ale z opisem geologicznym, tym bardziej że nie do końca wszystko rozgryzłam, a istnieje duże prawdopodobieństwo, że za rok w tym rejonie kopać będę następny kurhan (tym razem to się już do tego przygotuję lepiej).
 Jeśli chodzi o układ warstw to w profilach NS i WE piach dobrze wyselekcjonowany leżący miejscami na warstwie ilastej (trafił się tam jakiś iłowiec którego strop początkowo zinterpretowany został jako warstwa kulturowa), był przykryty piaskiem fluwioglacjalnym pozbawionym praktycznie jakiejkolwiek selekcji, co w kontekście nie wchodzących w żaden ważny archeologicznie profil, warstewek żwirów dawało dość "ciekawe" hipotezy. Na koniec dodam ze osobiście zajmowałam się kiedyś tektoniką płyt, zaś czwartorzęd to było to coś, co przyswoiłam w zakresie wymaganym bez zbytniego
wgryzania się w temat, tym bardziej jeszcze raz dziękuję za udzieloną pomoc pozdrawiam
MMRz