Autor: Jacek (jbog_at_interia.pl)
Data: Mon 23 Sep 2002 - 19:04:53 MET DST

> Witam.
> Czy mozecie mi podac dokladny sklad i budowe:'kemow' i 'ozow'.
> Szukalam w necie, ale to troche za malo, zbyt ogolnikowo.
>
> Czy moge liczyc na fachowa pomoc? Szybka, w miare mozliwosci, blagam.
>
> Potrzebuje tego na wykopaliska archeo, grupa cos znalazla w podlozu
> glacjalnym i pytanie: czy to jest naturalne w tym miejscu, czy tez
> juzsztucznie naniesione?
> Nie wiem, jak to wyglada :-(, wiec nie moge dac opisu.
>
> Na podstawie Waszych odpowiedzi beda sie bawic w eliminowanie
> nienaturalnych
> [...]

Kem- garb, pagórek o wysokości od kilku do kilkudziesięciu metrów i średnicy  do kilkuset metrów, o stromych zboczach, powstający w obrębie lodowca zwykle w przetainie lub w szczelinie lodowcowej, albo między sąsiednimi lobami i płatami lodowymi, z osadzonych tam mułków i/lub utworów piaszczysto- żwirowych. w czasie wytapiania otaczających ścian lodowych zachodzi intensywne osuwanie się osadu wskutek zaniku podparcia. Oz- wydłużony, wąski, zwykle kręty wał lub ciąg wzgórz o stromych zboczach i falistej linii brzegowej, zbudowany z piasków i żwirów osadzonych przez wody płynące w szczelinie lub tunelu w lodowcu; niekiedy jest cześciowo lub całkowicie przykryty gliną lodowcową. Ogólny kierunek ozu jest na ogół zgodny z kierunkiem ruchu mas lodowych. Długość ozu wynosi od kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu kilometrów, zaś wysokość od kilku do kilkudziesięciu metrów.

Za Wojciech Jaroszyński et al. Słownik geologii dynamicznej , Wydawnictwa Gologiczne 1985
Poszukaj tez w Geomorfologii Klimaszewskiego

Pozdrawiam Jacek