Autor: Andrzej Pełka (U238_at_wp.pl)
Data: Wed 24 Jul 2002 - 23:23:18 MET DST

Posługuję się bardzo podobnym licznikiem. Pomiędzy 0,015 do 0,025 może się zawierać wysokość dawki promieniowania tła naturalnego która może być wyrażona

w miliremach na godzinę - 0,020 albo
w mikrosiwertach na godzinę - 0,2

Wynik pomiaru zawsze jest uzależniony od jego tzw. geometrii. To znaczy, zależy od kształtu mierzonego minerału oraz jego usytuowania względem licznika. Dla ewentualnych porównań radioaktywności rozmaitych okazów dobrze jest przyjąć stałą metodę pomiaru. Ja mierzę metodą "na styk" z licznikiem. Większość moich kamieni emanuje dawką gamma pomiędzy 15,0 mR/h do 25,0 mR/h. Sprawdziła mi się generalnie zasada - im większa gęstość, tym większa dawka. Okaz tlenku uranu objętości około 2/3 piłeczki pingpongowej i gęstości 5,5 może dawać 20mR/h. Skała słabo "impregnowana" uranem, o małej gęstości charakteryzuje się wyższym wynikiem pomiaru tylko przy odpowiednio wielkich rozmiarach. Na przykład, głaz wielkości monitora 17 cali może dawać od 3 do 10 mR/h.

                                                         Andrzej