Autor: Wojciech Pawlak (wpawlak_at_tele.pw.edu.pl)
Data: Tue 15 Jan 2002 - 14:04:10 MET

Ponizej moje typy tlumaczen. Zastrzegam, ze jestem mineralogiem/geologiem amatorem.
Przepraszam, jezli moje propozycje sa zbyt trywialne.

Pozdrawiam.
Jesli masz dalsze pytania to mozesz pisac tez na priva.

Wojciech Pawlak
wpawlak_at_tele.pw.edu.pl

Krystyna.Baranowska_at_ReadersDigest.pl wrote:

> Witam,
>
> Redaguje tlumaczenie z j. angielskiego - tekst jest o szmaragdach.
>
> Mam klopot z kilkoma okresleniami.
>
> 1) Jak sie okresla jakosc (wielkosc?) szmaragdow?
> Czy polski geolog uzyje tych samych okreslen, co jubiler?
Wielkosc w karatach. Ile karatow wchodzi na gram? Powinno byc w peirwszej z brzegu encyklopedii. Wiem, ze nazwa karat pochodzi od nazwy rosliny, ktorej nasionka uzywane byly przez Arabow dawno temu jako odwazniki w handlu kamieniami szlachetnymi / zlotem. A jakosc jubilerska okresla sie w gatunkach. Przynaleznosc do poszczegolnego gatunku wyznacza przejrzystosc, brak pekniec, rodzaj inkluzji (drobnych wtracen) lub ich brak, barwa - wielkosc w zasadzie nie ma tu nic do rzeczy. Nie wiem czy sa normy miedzynarodowe, podejrzewam, ze raczej nie.
Druga czesc pytania jest dla mnie niewiadoma.

> good emerald (znajduje sie w Zambii, Brazylii i Kolumbii)
To po prostu szmaragd dobrej jakosci / ladny / uzyteczny do produkcji bizuterii

> high quality emerald

szmaragd wysokiej jakosci -> do szczegolnie efektownej bizuterii, bez pekniec, zmatowien, brzydkich wtracen

> reservoir of premium emerald

zasoby / zloza piewszorzednej jakosci szmaragdow

> this caliber emerald

ten rozmiar szmaragdu / szmaragd tej wielkosci

> finest North America emerald was the Tiffany stone
Najpiekniejszym szmaragdem Ameryki Polnocnej byl kamien Tiffany'ego. Proponuje sprawdzic w jakims fachowym zrodle (atlas kamieni ozdobnych / najslynniejszych klejnotow - pelno tego w ksiegarniach) czy nie ma w polskiej literaturze innej zwyczajowej nazwy, moze Klejnot Tiffany'ego?

> 2) The whopper (858-carat Empress Caroline) nie bedzie szlifowany, gdyz
> jest more valuable as a specimen.

nie wiem co to jest whopper, ale owa 858-karatowa Ksiezniczka Karolina (ciekawe na czesc jakiej ksiezniczki Karoliny) nie bedzie szlifowana, gdyz ma wieksza wartosc jako okaz kolekcjonerski. Zdjecie powinno byc w jakims kolorowym albumie. Takie duze kamienie nie maja z reguly idealnej przejrzystosci i struktury, w zwiazku z tym dla jubilera bywaja klopotem. Poza tym, po co w pierscionku oczko wielkosci piesci? :-)