Autor: Michal Segit (msegit_at_post.pl)
Data: Thu 23 Aug 2001 - 15:13:08 MET DST

On Thu, 23 Aug 2001, Ireneusz Balicki wrote:
> Zagrozenie promieniowaniem przy nieczynnej wentylacji jest duze.
> Sciagnelem z polki " Pielgrzyma" zeszyt z 1995, gdzie zamieszczony jest
> ciekawy artykul o sztolni na zboczach Snieznika w dolinie Maly Lej.
[...]
> 3."najwyzsze zawartosci radonu 2994.5Bq/l"

To dodam, ze w tej "cywilizowanej" zakratowanej - nie wiem jak to inaczej odpowiednio napisac...? :) sztolni robil wlasnie badania specjalista [a moze jest na liscie i odezwalby sie...? ;)], mial specjalistyczny licznik _do Rn_ (cytat: "takie sa w kraju tylko 3") i bylo okolo 10 (tylko!) razy mniej...

Ale to _przed_ 'zbudowaniem' systemu wietrzenia w wersji jaka ma byc (jednak juz troche przewietrzane bylo! a sztolnie inne dzikie w lesie!?) !!
pewnie bedzie w przyszlosci o niebo lepiej.

A tez dodam ze wowczas (w zakratowanej) swoim tandetnym ruskim "dozimetrem" (jak pisalem) tez mierzylem, zachowywal sie praktycznie podobnie jak na zewnatrz w lesie, a takze jak w roznych innych miejscach Polski na otwartym powietrzu - a w tej innej dzikiej sztolni _w stosunku do tego_ duzo bardziej piszczal, nie mowiac o tym 'cyrku' na zewnatrz jak pisalem...

Wiec stad wniosek taki, ze:
1. uwazac na Rn, na _mozliwosc_ jego wystepowania, ale tez 2. uwazac na licznik, "wziasc poprawke", to ze nie wskazuje, albo malo, to nie znaczy ze tak rzeczywiscie jest (po prostu nie ma koncentracji w powietrzu, ale koncentruje sie np. w ciele czlowieka, a to jest juz najgorsze zagrozenie, bo to jest m.in. emiter alfa)... Mala jest szansa, ze bedziemy mieli pod reka drogi specjalistyczny licznik... :(

pozdrawiam
Michal Segit