Autor: Andrzej Kasperowicz (andy_k_at_cksr.ac.bialystok.pl)
Data: Sun 29 Jul 2001 - 14:51:14 MET DST

> > A gdzie dokladnie mieszkasz?
>
> w Swidnicy

Aha, no to jeszcze masz blisko do Tapadly (za Wirami u podnozy Slezy) za wsia gdy pojdziesz stromo w gore dojdziesz do poniemieckiej kopalni chromitu (FeCrO4), fajnie to wyglada - wszystko sie zapada, drzewa sa wsysane w glab ziemi w miejscach gdzie sie zapadaja chodniki, na szczycie jest pionowy bardzo gleboki szyb. Chromit to czarny, ciezki mineral, byc moze do akwarium nie najlepszy, ale dla kolekcjonerow moze byc. :)

Poza tym w okolicach Swidnicy znajdywano w przeszlosci szmaragdy (zielonkawe beryle), ale bez koparki raczej ich teraz nie znajdziesz. ;)

Kolo Lutomii mozna gdzies podobno znalezc duze turmaliny.

> Bylem razem z dziecmi wiec ograniczylem sie do chaldy obok kopalni, ale juz
> umawiam sie na wieksza jej penetracje

Ciekawe czy kopalnia jest jeszcze czynna? Poszukaj tez na tej haldzie bladozielonych steatytow - po nasyceniu woda wygladaja 10 razy efektowniej niz suche (sa wtedy jablkowozielone i troche przeswitujace - w sam raz do awarium). Moze tez uda Ci sie znalezc prawdziwy chryzopraz (tez jasnozielony gdybys nie wiedzial, ale w odroznieniu od steatytu twardy i uwazany za bardzo cenny mineral polszlachetny).

> Dzieki Waszej pomocy zorganizowalem sobie dzisiaj fajna wycieczke do

Ciesze sie. :)

> magnezytu w Wirach. Faktycznie jest tam to co mnie interesowalo i tak
> zapakowalem samochod ze ledwo stamtad wyjechalem. Na przyszly

Hehe. :) To jak duze jest Twoje akwarium, chyba na rekiny? ;) Wiem, wiem, wielu z nas opanowuje taka goraczka, prawie jak goraczka zlota... ;) Fajnie, ze i Tobie sie udzielilo. :)

> kolejna wycieczke tym razem do Grochowa. Mam jeszcze jedno pytanie

Grochow i Braszowice - tam sa chyba dwa kamieniolomy magnezytu, ale glownie magnezyt w nich wystepujacy jest zolty i jasnobrazowy - przynajmniej kiedys taki byl, moze teraz dokopali sie do innych zloz - zdaj koniecznie relacje po swoich wycieczkach z opisem co znalazles.

Oczywisce obowiazkowo podczas wycieczki do Grochowa zajedz tez do pobliskich Szklar (jadac od Zabkowic w kierunku Lagiewnik nieczynna kopalnia jest po prawej stronie) - po ostatnich opadach deszczu powinny sie odslonic jakies zyly z mlecznym opalem, oraz bialym i brazowym chalcedonem i zielonym chryzoprazem. Magnezyt (bialy) tez tam znajdziesz. Dalej w kierunku Lagiewnik bedzie tez kamieniolom sjenitu w Kozmicach (podobny do granitu tyle, ze jest w nim skalen zamiast kwarcu).

Zreszta ze Swidnicy wszedzie masz blisko. Na przyklad pomiedzy Strzegomiem, a Jaworem jest pelno kamieniolomow granitu w ktorych np. mozesz znalezc szczotki krysztalu gorskiego, kwarcu dymnego, morionow, fluorytu, epidotu, itp. itd. (wsie Zolkiewka, Zelazow, Kostrza, Borow, Gniewkow, Rogoznica). Ja kiedys znalazlem szczotki krysztalu gorskiego w kamieniolomie pomiedzy Kostrzami, a Borowem.

Oczywiscie trzeba miec juz pewna wiedze mineralogiczna, zeby wiedziec gdzie tego mniej wiecej szukac (np. zyly pegmatytowe).

W Jeglowej kolo Strzellina byly kiedys najladniejsze Polskie krysztaly gorskie, czesto obustronnie zakonczone, jeszcze moze gdzies tam w okolicach da sie je znalezc.

Zajrzyj do literatury, jesli chcesz sie doksztalcic: http://pc69.wbc.lublin.pl/Mineraly/Literatura/

Ta ksiazka moze byc dla Ciebie szczegolnie przydatna: Janeczek J., Kozłowski K., Żaba J. Zbieramy minerały i skały. Wydawnictwa Geologiczne ,Warszawa 1991

Mozesz jesli chcesz opisac swoje wyprawy i opublikowac je na stronie Mineralow: http://pc69.wbc.lublin.pl/Mineraly/Wycieczki/ Fotografie w opisach jak najbardziej pozadane... Goraco zachecam. :)

Powodzenia...
ak