Autor: Jacek Nowak (jac_now_at_poczta.onet.pl)
Data: Fri 06 Jul 2001 - 11:40:47 MET DST

> ja bym ja potraktowal octem, czasami moze pomoc
> ale te naloty na kwarcu raczej sa nie do usuniacia
>
> pozdro
> grzegorz
> http://strony.poland.com/mineraly
>

> Cześć!

W usuwaniu nalotów, który nie chce póścić, dość ważne jest zidentyfikowanie tego nalotu. Nie koniecznie trzeba robić RTG czy analizę chemiczną, czasem wystarczy się zastanowić, co może wchodzić w grę (co współwystępuje w złożu itd.) a potem w mineralogii sprawdzić, w czym to się rozpuszcza. Choć moim zdaniem kryształ górski znaleziony w stanie naturalnym z nalotami jest ciekawszy niż najbardziej przezroczysty ale "poprawiany". Ale wszystko zależy od tego, co kto lubi. Jeżeli nic nie pomaga, może to oznaczać, że przyczyną nie są naloty ale korozja ścianek kryształu, wtedy nie pomoże ani ocet, ani kwas, a nidetergenty. Jak ktoś koniecznie chce, to można go przeszlifować, lecz ja osobiście robię to tylko w sytuacji, gdy np. wewnątrz znajdują się wrostki czy inkluzje albo inne ciekawostki, które są słabo widoczne przez "zamazane" płaszczyzny zewnętrzne. A i w takim wypadku szlifuję 2 lub 3 ścianki resztę pozostawiając w stanie naturalnym.

        Pozdrawiam Jacek Nowak ;-)

PS. Jedna uwaga na temat dyskusji o liście nt. Wielkiego Brata. Proponuję, by takie śmieci ignorować i nie kometować ich, ewentualnie doklejać komentaż do listów o minerałach. Dziś sprawdziłem swoją skrzynkę i było tam 19 wiadomości z czego większość o Wielkim Bracie i to wysłana przez ludzi z listy Minerały. Ja też uważam, że probram jest do bani, dlatego nie oglądałem go. Jednak dopuki wokół niego jest szum, będzie on popularny a wtedy telewizja bedzie go puszczać. Najlepszą bronią jest ignorowanie go. A tak na marginesie czy doczekamy się czasów, gdy w TV bedzie mniej brazylijskich seriali i programów w stylu BB a więcej filmów popularno - naukowych (chociażby o minerałach, meteorytach, i szeroko pojętych naukach przyrodniczych)? Przydało by się to naszym dzieciom i młodzieży. Gdy tak będzie, wtedy, obiecuję, zacznę płacić abonament RTV.

                Jacek;-)

--

Jeździsz konno?
Ten konkurs jest dla Ciebie! [ http://konkursy.onet.pl/emarket2/ ]