Autor: Andrzej Kasperowicz (andy_k_at_cksr.ac.bialystok.pl)
Data: Mon 19 Feb 2001 - 10:20:12 MET

> obszerną informacje z opisem i planem kopalni zamiesciłem też w jednym z
> ostatnich numerów "Odkrywcy"

Jesli chcesz mozesz opisac swoja wyprawe do kopalni w sposob jeszcze bardziej szczegolowy dolaczajac fotografie, a wowczas moglbym umiescic Twoja relacje na stronie WWW listy Mineraly, podobnie jak znajdujacy sie tam juz opis wyprawy na Ural. Opis mozna nadsylac w dowolnym edytorze tekstu (np. word) lub od razu w HTMLu. Fotografie najlepiej w postaci jpg, a rysunki i mapy jako gif. Mozesz tez nadeslac, jesli nie masz skanera fotografie poczta do mnie, do przeskanowania.

Innych tez zachecam do opisywania swoich wypraw i wycieczek mineralogicznych do opublikowania na stronach WWW Mineralow.

> co do minerałów to mnie jako geologa oczarowała szata naciekowa generalnie w
> kolorach:
> czerwonym , zielonym ( najwięcej ), bązowym, żółtym i czarnym z minerałów
> miedziowych, arsenowych i żelazistych. ( zrobiłem sporo fotek choc nie

Skoro zolte i czerwone, to moze tez uran?

> w trakcie penetracji w świetnie zachowanym odcinku korytarza na II poziomie
> natkneliśmy się na bardzo dobrze zachowany wagonik wypełniony po brzegi
> krystalicznie czystą wodą
> w tej części kopalni korytarze były wypełnione czysta woda

Ciekawe ile jonow metali ciezkich byloby w analizie chemicznej takiej wody. Wiele zwiazkow metali ciezkich jest trudno rozpuszczalnych, ale byc moze wody z takich kopalni zawieraja je w stezeniu ponad norme dopuszczajaca taka wode jako zdatna do picia. Czy ma ktos na ten temat konkretne dane?

> co do wiekszych próżni to na dolnym III poziomie a więc najniżej sa dość
> obszerne choć niskawe salki które penetrowaliśmy tylko pobieżnie to własnie
> w ich okolicy znajduje się największy wymiarowo naciek kopalni - prawie
> metrowej długości stalaktyt ( jak powstał taki "olbrzym" sam jestem ciekaw )

A czy ten stalaktyt byl tak samo spojny i twardy jak typowe stalaktyty z CaCO3? Byc moze rozlecialby sie Wam w rekach po dotknieciu? :)

Na razie

Andrzej Kasperowicz
mineraly & chemfan list-owner
http://www.man.lodz.pl/MINERALY/