Autor: Tomasz Praszkier (pra_tomek_at_poczta.onet.pl)
Data: Thu 07 Dec 2000 - 07:36:59 MET

Taaak, to dluzszy temat...

To zalezy co kto lubi - ja lubie zeby bylo zadkie, duze, krystaliczne, przezroczyste i sie blyszczalo.

Mineraly w Maroku wystepuja glownie w Atlasie Wysokim i Antyatlasie. Najbardziej klasyczne stanowiska to np.: 1) Mibladen - dawne kopalnie olowiu. Obecnie miejscowa ludnosc zyje tu z pozyskiwania mineralow. Najbardziej znane sa z tad wanadynity - chyba wszyscy je znaja. Krysztaly dochodza do 3-4 cm i tworza piekne krwistoczerwone szczotki na barycie (lub wprost na skale). Procz tego wystepuje tam malachit i azuryt - znany tez wszystkich z gield - skrzace sie "naloty" o bardzo intensywnych barwach. Trzecia zecza z ciekawych mineralow okolic Mibladen sa cerusyty na barycie. Wielkosc krysztalow cerusytu dochodzi do 10 cm! Samemu znalezc mozna takie po 2-3 cm - sa dobrzewyksztalcone, o blyszczacych scianach i przezroczyste. Jednak to wanadynity daly slawe temu miejscu - sa to najlepsze na swiecie okazy.
2) Tazouta - aragonity (tez kazdy zna z gield), nie sa moze spektakularne za to w jakich ilosciach!!! Za symboliczna oplate mozna kopac - ja w ciagu 2 godzin pozyskalem 800 satuk.
3) Kopalnie miedzi Antyatlasu - w Antyatlasie jest szereg opuszczonych kopaln miedzi, na ktorych haldach znalezc mozna piekne mineraly. Pierwotne mineraly to przedewszystkim: malachit, azuryt, brochantyt, sfaleryt itp., ale najciekawsze sa wtorne - jeszcze nie robilem anliz wiec nie wiem co to jest. 4) Touissit - najbardziej znane stanowisko na swiecie na anglezyt - zolte lub bezbarwne krysztaly, przezroczyste o brylantowym polsku dochodza do 5 cm i wiecej. Proch anglezytu (stosunkowo rzadkiego) w Touissit wystepuje masowo cerusyt (krysztaly do 3 cm), azuryt (jedne z najwiekszych znanych krysztalow azurytu pochodza z Touissit) do 10 cm, malachit, brochantyt (lisciaste supienia), piromorfit (beczulki) do 2cm, gips, dolomit, ankeryt i wiele, wiele innych. 5) Jebel Melh - trzeciorzedowy wulkan - wystepuja tam prehnity (identyczne skupienia jak waryscyt z Wisniowki) w skupieniach promienistych do 10 cm. 6) Rejon Erfoud - wanadynity, azuryty.
7) Bou Azer - jedne z najlepszych znanych na swiecie krysztalow erytrynu i skorudytu, i wiele innych...

tak mozna by w nieskonczonosc - w Maroku jest na prawde co ogladac, a agaty sa brzydkie jak cholera. Nie umywaja sie do Pluczek.

Procz mineralow Maroko jest Eldorado dla paleontologow. Znam duzo szczegolow, bo mnie tak na prawde bardziej niz mineraly interesuja skamienialosci, sedymentologia, stratygrafia itp.

Pozdrowienia

Tomasz Praszkier
Towarzystwo Geologiczne
"SPIRIFER" Andrzej Kasperowicz wrote:

> A czy mozesz powiedziec wlasciwie jakich mineralow jest w Maroku
> najwiecej oraz ktore sa najatrakcyjniejsze?
>
> ak

Szybkosc - Bezpieczenstwo -  FTP - SQL - ASP - 100 MB
dla Twojego serwisu WWW [ http://www.op.pl/hosting/ ]