Autor: Bartek (bartekkomorowski_at_hotmail.com)
Data: Thu 13 Apr 2000 - 16:12:41 MET DST

Czesc,
pomecze Cie troche o kamole z Kletna, ktorych nie potrafie rozpoznac.

Trudno mi powiedziec co to moze byc tym bardziej ze nie wiem czy jest to zwietrzelina czy postac niezwietrzala...powiedzcos wiecej apropo twardosci jak duze sa rozmairy krysztalkow jaka jest ich forma ...moim zdaniem moga to byc jakies formy wietrzejacego biotytu lub moze to byc zwietrzaly hematyt ktory wystepuje tam w postaci masla hematytowego i daje brokatowy nalot od srebrnej do czerwonej barwy jesli jest to srebrna forma to nazywana jest blyszczem zelaza

2. Wewnatrz kawerny kwarcowej (nota bene ladna szczotka) czarne (kobaltowe) krysztaly, regularne, blyszczace. Znaleziony na tej samej haldzie.

   to moze byc zarowno fluoryt jak i wiele innych mineralow    co z przejzystoscia ?jak mozesz opisac wielkosc tych krysztalow ?

3. Na kwarcu brunatny przechodzacy w czarny mineral, mocna zwietrzaly (w dotyku prochno), przyciaga magnes. Znaleziony na tej samej haldzie.

moze to byc zarowno limopnit jak i inne formy tlenku zelaza . moze to byc magnetyt jak i hematyt o duzej zawartosci zelaza.

4. Bialy, drobnoziarnisty kwarc z bardzo intensywnym zielonym przebarwieniem (syn sie nim zachwycil). Wtracenia brazowych i brunatnych krysztalow w bryle kwarcu. Znaleziony na rozbieranej haldzie kolo rozpadajacego sie kosciola przy drodze Stronie - Bystrzyca, okolo 3,5 km od konca Stronia (Stronie - Wies).

co do tej chaldy to jest to stara halada na ktorej mozna znalezc ladne siarczki jak i ladne drobne skupienia malachitu i chryzokoli . Co do brunatno ciemnych wtracen to moga to byc zarowno wtracenia zelaza jak i sfalerytu i innych mineralow wtornych miedzi . wiec trudno mi odpowiedziec na to pytanie.

Moze Tobie uda sie zidentyfikowac te kamole. A tak poza tym - pierwszy raz bylem w tamtych okolicach i zachwycilem sie nimi. Do tego stopnie, ze moja zonka podjela sie czyszczenia kamoli widzac zapal szczegolnie naszego syna. Pzdr,
Artur

ja rowniez jestem zachwycony kletnem i mam nadzieje ze jeszcze zdaze cos tam znalezc .
do uslyszenia bartek