Autor: Zabba (arktur_at_priv3.onet.pl)
Data: Wed 29 Sep 1999 - 11:00:30 MET DST

Wojciech Krawczyqski wrote:

> To "temat-rzeka". Zapewne w wiekszosci chodzi o surowce karbonskie, permskie,
> triasowe i trzeciorzedowe. Skaly tych okresow sa najbogatsze, jesli chodzi o
> zloza.

tu sie zgadzam z przedmowca

> Z karbonem wiaza sie zloza wegla kamiennego powstale w czasie zderzania sie
> dwoch wielkich kontynentow: Gondwany i Laurussii (patrz Orlowski & Szulczewski
> "Geologia historyczna. Czesc I - paleozoik" str. 264-271, tez ryc. 102).
> Perm jest najbogatszym w Polsce okresem jesli chodzi o liczbe zloz. Zwiazane sa
> one glownie ze wzglednie plytkim srodkowoeuropejskim morzem cechsztynskim,
> ktore wdarlo sie na obszar "Polski" od polnocnego-zachodu (patrz ibidem str.
> 350-360, szczegolnie ryc. 129).

jesli chodzi o perm to nie wszystkie polskie zloza zwiazane sa z plytkim morzem epikontynentalnym poznego permu, nie sposob nie wspomniec o zlozach rud miedzi, ktore zwiazane sa akurat (o ile mnie pamiec nie myli) z wysychajacym bajorem czerwonego spagowca, czyli wczesnym permem

> z pozdrowieniami
> wk

inna rzecz to surowce skalne, ktorych roli nie sposob przecenic, wystaczy spojrzec na fasady budynkow, podlogi starych kosciolow, bruk uliczny czy nie przymierzajac nekropolie. Surowce te jednak oczywiscie sa wykorzystywane lokalnie, w zaleznosci od regionu Polski i powstaly w roznych okresach. Pozdrowionka,
Zabba