Autor: Witold Mozga (mozgaw_at_rocketmail.com)
Data: Sat 26 Jun 1999 - 13:12:27 MET DST

Witam milosnikow mineralow.

Nie jestem czlonkiem Waszej listy dyskusyjnej, jednak mysle, ze nie odmowicie mi porady. Jestem od dawna w posiadaniu przedmiotu, ktorego twardosc i wytrzymalosc mnie zaskakuje. Juz jako chlopiec probowalem rozbic te bialo-szara kulke. Niestety, zaden ze znanych mi wowczas sposobow (uderzanie mlotkiem czy kamieniem) nie doprowadzil do porzadanego rezultatu. W szkole sredniej zwrocilem uwage, ze powierzchnia kulki jest tak twarda, ze nie mozna jej zarysowac nawet metalowym przedmiotem, a gwozdziem mozna pisac po niej jak olowkiem po kartce. Poniewaz chodzilem do szkoly chemicznej, wyprobowalem dzialanie znanych mi stezonych kwasow i lugow - bezskutecznie. Proby mechanicznego uszkodzenia kulki nadal konczyly sie niepowodzeniem, wiec wpadlem na pomysl, zeby rozgrzac przedmiot palnikiem a nastepnie szybko schlodzic. Tak tez zrobilem. Myslalem ze i to nie dalo rezultatu, ale na powierzchni kulki pojawily sie rysy. Dopiero teraz udalo mi sie ja mlotkiem rozbic. Do tej pory mam w domu polowke kulki i jej fragmenty. Odlamki sa tak twarde, ze mozna nimi bez trudu rysowac szklo i metal. Gdyby to jeszcze byl fragment jakiegos bezksztaltnego mineralu to dziwilbym sie mniej, ale to jest(byla) idealna kulka.  Jestem chemikiem organikiem i nie bardzo znam sie na mineralach; nie mam pojecia z jakiego materialu zostala wykonana ta kulka. Byc moze dla Was takie wlasnosci nie sa niczym dziwnym - napiszcie co to moze byc.

Pozdrawiam,
Witek Mozga

DO YOU YAHOO!?