Autor: Wojciech Krawczyński (wojtekk_at_uranos.cto.us.edu.pl)
Data: Thu 11 Mar 1999 - 14:58:11 MET

Tomasz Filipiak wrote:

> To co prawda nie do mnie ale kolega T.D. ma racje kopalnia w Janoltowku
> nazywa sie `Dewon`.Tylko jeszcze jedna uwaga. Nigdy nie bylem dobrym
> stratygrafem ale chyba mialo byc dewon `gorny`dolny to najstarszy a gorny to
> najmlodszy tak mnie zawsze uczyli kolege chyba tez. :))

Ja jako stratygraf (po czesci) stojac na strazy poprawnego nazewnictwa wieku skal...

Przedrostki "dolny", "srodkowy" i "gorny" dodawane przed nazwami jednostek czasowych swiadcza o zastosowaniu jednostek chronostratygraficznych. Uzywamy je wtedy, gdy mowimy o skalach z danego wieku. I tak to co na dole w odslonieciu, zgodnie z zasada superpozycji, bedzie starsze od tego co w srodku i na gorze.

Jesli natomiast chcemy mowic o wieku (czasie powstawania tych skal) musimy uzywac jednostek geochronologicznych. Zamiast "dolny" i "gorny" - "wczesny" i "pozny" (srodkowy zostaje bez zmian). np. wczesny karbon, pozny aszgil itp.

Inaczej mowiac:
dolna jura - to skaly powstale na poczatku jury; wczesna jura - to pewien odcinek czasu geologicznego od 208 do 178 Ma

(1 Ma = 1 mln lat; mega annus)

z pozdrowieniami
wk