Autor: BEEPER (mmmccc_at_dino.wsi.edu.pl)
Data: Sat 06 Feb 1999 - 16:59:47 MET

> [...]
>high=wysoki=HUV; 300-200nm) oraz EUV (extreme UV; 200-100nm). Dalej jest
>zakres promieniowania rentgenowskiego. Swietlowki z fioletowym filtrem maja
>zakres NUV. Lampy z zakresem FUV sa prawie niedostepne w Polsce.
>Eksperymentalnie zakres UV mozna okreslic majac scheelit (mineral o wzorze
>CaWO4). Mineral ten wykazuje fluorescencje tylko w dalekim UV(FUV). Czasami
>mozna go dostac na gieldach, ale jest dosc drogi.
>Oczywiscie wiekszosc mineralow fluorescencyjnych wykazuje to zjawisko w NUV,
>takze zwykle latarki na swietlowki do badania banknotow w zupelnosci

o, dzieki.
Pytalem dlatego, ze juz od b. dawna znam WWW ze zdjeciami mineralow zrobione w UV. I sa tam zdjecia np. danego kamyka w LUV i HUV, co oczywiscie odbija sie na kolorystyce.

Pozatym skoro niektore mineraly reaguja tylko na jeden z zakresow, to chialem wiedziec ktory ja mam i czy moge miec ten drugi. Raz, specjalnie kupilem (grrr :))) fluoryt, bo wiem, ze ladnie swieci, a tu kicha. Nic. Dlatego pomyslalem, ze pewnie mam nie ten zakres co trzeba.

Cze./