Autor: Tomasz Doniecki (doniecki_at_ultra.cto.us.edu.pl)
Data: Sun 24 Jan 1999 - 13:37:47 MET

-----Wiadomość oryginalna-----
Od: BEEPER <mmmccc_at_dino.wsi.edu.pl>
Do: Multiple recipients of list <mineraly_at_man.lodz.pl> Data: 23 stycznia 1999 23:14
Temat: Jeszcze pytanko

>Wiem, sa rysunki, opisy. Ale ja tego nie kapuje.
>Prosze o odpowiedz prosta, "po chlopsku".

Ciezko bedzie to komukolwiek wytlumaczyc po prostemu na chlopski rozum.Niestety bez malej gwatmaniny sie nie obejdzie. W krysztalach ogolnie przyjeto (jak w wiekszosci przypadkow) ze istnieja trzy osie XYZ ktore moga (ale nie musza!)byc ustawione wzgledem siebie prostopadle.Zalozmy teraz jeden z mozliwych przypadkow.Osie te mozesz zorientowac w ten sposob ze:
os Z jest pionowa !

                             !

os Y jest prostopadla do niej ______
natomiast os X jest prostopadla do tamtych dwoch osi czyli jest tak polozona ze wylazi do Ciebie z ekranu i jednoczesnie druga jej koncowka wylazi z tylu monitora.Oczywiscie caly ten uklad musisz sobie wyobrazic przestrzennie albo zajrzec do ksiazki i tam zobaczyc jak to wyglada. Przyjeto pewne wskazniki ktore odpowiadaja swoim miejscem kazdej osi. I tutaj wlasnie dochodzimy do tych dziwnych oznaczen tzn 001. Pierwsze 0 odnosi sie do osi x
Drugie 0 odnosi sie do osi y
Liczba 1 odnosi sie do osi z
Oznaczenie takie informuje nas o plaszczyznie prostopadlej do osi Z czyli przecinajacej tylko ta os!
Symbol 010 informuje o plaszczyznie protopadlej do osi Y czyli przecinajacej tylko ta os!
I w koncu symbol 100 ze plaszczyzna jest prostopadla do osi X czyli przecina tylko os X.
Te plaszczyzny to oczywiscie rzeczywiste sciany krysztalow.Jesli wezmiesz teraz np szescian do reki to bez problemu mozesz sobie wyobrazic wylazace z niego osie i nazwac sciany tej bryly.Co prawda jest ich szesc a ja podalem tu tylko trzy wskazniki ale o tych nastepnych to moze innym razem albo ktos inny moze bedzie w stanie to wytlumaczyc i to lepiej ode mnie bo ja widze ze chyba nie najlepiej mi to poszlo.
Przepraszam za ta mieszanine
pozdawiam

Tomasz Doniecki
herbatas_at_friko5.onet.pl