-----Wiadomość oryginalna-----
Od: BEEPER <mmmccc_at_dino.wsi.edu.pl>
Do: Multiple recipients of list <mineraly_at_man.lodz.pl>
Data: 23 stycznia 1999 23:14
Temat: Jeszcze pytanko
>Wiem, sa rysunki, opisy. Ale ja tego nie kapuje.
>Prosze o odpowiedz prosta, "po chlopsku".
Ciezko bedzie to komukolwiek wytlumaczyc po prostemu na chlopski
rozum.Niestety bez malej gwatmaniny sie nie obejdzie.
W krysztalach ogolnie przyjeto (jak w wiekszosci przypadkow) ze istnieja
trzy osie XYZ ktore moga (ale nie musza!)byc ustawione wzgledem siebie
prostopadle.Zalozmy teraz jeden z mozliwych przypadkow.Osie te mozesz
zorientowac w ten sposob ze:
os Z jest pionowa !
!
os Y jest prostopadla do niej ______
natomiast os X jest prostopadla do tamtych dwoch osi czyli jest tak polozona
ze wylazi do Ciebie z ekranu i jednoczesnie druga jej koncowka wylazi z tylu
monitora.Oczywiscie caly ten uklad musisz sobie wyobrazic przestrzennie albo
zajrzec do ksiazki i tam zobaczyc jak to wyglada.
Przyjeto pewne wskazniki ktore odpowiadaja swoim miejscem kazdej osi.
I tutaj wlasnie dochodzimy do tych dziwnych oznaczen tzn 001.
Pierwsze 0 odnosi sie do osi x
Drugie 0 odnosi sie do osi y
Liczba 1 odnosi sie do osi z
Oznaczenie takie informuje nas o plaszczyznie prostopadlej do osi Z czyli
przecinajacej tylko ta os!
Symbol 010 informuje o plaszczyznie protopadlej do osi Y czyli przecinajacej
tylko ta os!
I w koncu symbol 100 ze plaszczyzna jest prostopadla do osi X czyli przecina
tylko os X.
Te plaszczyzny to oczywiscie rzeczywiste sciany krysztalow.Jesli wezmiesz
teraz np szescian do reki to bez problemu mozesz sobie wyobrazic wylazace z
niego osie i nazwac sciany tej bryly.Co prawda jest ich szesc a ja podalem
tu tylko trzy wskazniki ale o tych nastepnych to moze innym razem albo ktos
inny moze bedzie w stanie to wytlumaczyc i to lepiej ode mnie bo ja widze ze
chyba nie najlepiej mi to poszlo.
Przepraszam za ta mieszanine
pozdawiam
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Tomasz Doniecki
herbatas_at_friko5.onet.pl
doniecki_at_ultra.cto.us.edu.pl
TEA
#######################
>
>
>
To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.7
: Thu 04 Mar 2004 - 20:45:44 MET