Autor: Wojciech Krawczyński (wojtekk_at_uranos.cto.us.edu.pl)
Data: Tue 29 Dec 1998 - 22:40:45 MET

Tomasz Filipiak wrote:

> Witam !!!
>
> Mineraly tam wystepujace wykazuja pewna radioaktywnosc. Czy promieniowanie
> emitowane przez te mineraly jest na pozimie, ktory moglby wywolac u ludzi
> jakies skutki uboczne? Posiadam kilkanascie okazow z tamtad i nie wiem czy
> przechowywac je w pokoju.
>
> pozdrawiam Tom

Prawda jest, ze w Kletnie wystepuja mineraly radioaktywne, ale sa one bardzo rzadkie.
Powszechnie wystepujacy fioletowy do czarnego fluoryt NIE JEST radioaktywny. Jego
barwa pochodzi jedynie od oddzialywania na strukture przez promieniowanie. Radzilbym raczej uwazac na zielonkawe lub zolte naloty oraz ciezkie czarne masy.
Oczywiscie nie wszystko w tych barwach musi byc radioaktywne. Mineraly radioaktywne NIE SWIECA W CIEMNOSCI. Jest to stereotyp myslowy. Natomiast wiekszosc z nich wykazuje fluorescencje w przypadku naswietlania promieniami ultrafioletowymi (nawet latarka do sprawdzania banknotow). Na 8p. dysponuje licznikiem Geigera-Mullera. Zapraszam (z kamieniami oczywiscie).

wk