Autor: Piotr Kaluza (pk_at_kaluza-shipping.com.pl)
Data: Mon 25 Mar 1996 - 09:28:36 MET

Dzien Dobry,
czy ktos z Listowiczow posiada jakies doswiadzczenia w zakresie zachowania sie bursztynu w wysokiej temperaturze. Chodzi mi o pewna teorie o zniszczeniu oslawionej Bursztynowej Komnaty. Wielu autorow publikacji nt. BK w tym Dietmar B. Reimann cytuja zeznanie przyjaciolki corki dra Rohde, czlowieka, ktory byl opiekunem BK w Krolewcu, Liesl Amm : "Wygladal na bardzo wzburzonego ( dr Rohde ), twarz mial szara jak popiol(....) zapytalam co z Bursztynowa Komnata? Jego odpowiedz brzmiala: Wszystko przepadlo! Zaprowadzil mnie do piwnicy, gdzie ujrzalam przypominajaca miod mase, przemieszana ze zweglonymi kawalkami drewna. (...) Autorzy wielu publikacji zgodnie poddaja powyzsze zeznanie w watpliwosc i sugeruja, ze "opowiesc ta jest niescisla w swietle nauki zwanej fizyka. Liesl Amm nie mogla widziec roztopionego bursztynu wraz ze zweglonym drewnem, jako ze bursztyn ma znacznie nizsza wytrzymalosc termiczna niz drewno. To znaczy, ze zanim drewno zdazyloby sie zweglic, po bursztynie nie zostalbu nawet slad". Tyle autorzy - badacze historii BK. Tymczasem p.Hubert Sylwestrzak w swej ksiazce " Od krzemiania do piezokwarcu" na str. 324 pisze: " Bursztyn topi sie w temperaturze okolo 300 stopni C., pali sie plomieniem wydzielajac swoisty zapach, (...)" Pytanie moje brzmi: czy proces spalania bursztynu jest procesem, ktory ustaje po usunieciu zrodla ognia, czy trwa samoistnie. Tzn. czy mozliwa jest sytuacja kiedy podczas pozaru splonely tylko drewniane skrzynie wraz z czescia bursztynu a reszta bursztynu wytopionego ze skrzyn nie ulegl spaleniu i zalegala na piwnicznej podlodze. Dzieki i pozdrawiam,
Piotrek Kaluza