UWAGA - Wirus CIH !

Autor: Blazej Feret <blzferet_at_sunlib.p.lodz.pl>
Data: Wed 02 Dec 1998 - 10:38:00 MET

Szanowni Panstwo,

Wielokrotnie dementowalem plotki na temat wirusow rozprzestrzeniajacych
sie za pomoca poczty elektronicznej, ale niestety sam padlem ofiara
niebezpiecznego wirusa. Nie wiem jaka droga do mnie dotarl, ale analiza
informacji o nim sklonila mnie do napisania tego alertu.

Rodzina wirusow nazywa sie CIH i moze powodowac nie tylko skasowanie
dysku twardego (na szczescie zwykle tylko 26 dnia miesiaca) ale takze w
sprzyjajacych okolicznosciach i w bardziej zlosliwej odmianie kompletne
zniszczenie flash-biosow w nowych typach komputerow. Wirus dziala tylko
w srodowisku Win95/98 i nie jest wykrywany przez Norton Antivirusa,
ktorego zainstalowalem i nie aktualizowalem od roku (duzy blad !).
Poniewaz NAV mam zainstalowany rezydentnie czulem sie bezpiecznie... Nic
bardziej blednego ! Oczywiscie nowe wersje definicji wirusow NAV juz go
wykrywaja. Warto wiec od czasu do czasu robic "live update".

Informacje o tym wirusie znajda Panstwo w nastepujacych miejscach:

http://www.newsbytes.com/pubNews/116861.html
http://www.stiller.com/cih.htm
http://help.mindspring.com/modules/00800/00843.htm

w wielu innych zreszta tez. Wystarczy w dowolnej wyszukiwarce dac haslo
"CIH virus".

Ostatnie z wymienionych miejsc jest o tyle dobre, ze pozwala na
sciagniecie produktu Symanteca do wykrywania i deaktywacji wirusa.

O skali problemu swiadczy fakt, ze po zakonczeniu naprawiania mojego
komputera otrzymalem komunikat o wykryciu wirusa w ok. 170 plikach,
glownie systemowych...

Zycze powodzenia w walce choc mam nadzieje ze na wyrost :-)))

Blazej Feret
Biblioteka Glowna Politechniki Lodzkiej