Re: Dlaczego goraca woda czesto zamarza szybciej niz zimna?

Autor: ll <listowner.listy_at_gmail.com>
Data: Thu, 10 Jan 2013 22:58:07 +0000

> Moim zdaniem cały efekt jest tylko wizualny - przy wylewaniu gorącej wody
> tworzy się obfita mgła. Obserwatorzy z reguły określają ją jako "chmurę

Tez kiedys mialem takie podejrzenia, ale efekt ten jest tez widoczny takze
w innych sytuacjach, niz tylko podrzucanie goracej wody w gore. Mozna go
zaobserwowac w szklance bez podrzucania wody, mozna takze (jak w tym
filmie w jego dalszej czesci) po wylaniu wody ze szklanki (bez jej
podrzucania) na snieg (w jednej szklance woda goraca, a w drugiej zimna i
jaki jest efekt widziales na filmie, goraca zastygla na twardy lod, a
zimna utworzyla maz sniegowo-wodna).
Sam Erasto Mpeba zaobserwowal ten efekt podczas chlodzenia mieszaniny na lody.

> drobnego śniegu. Ja to robiłem ubiegłej zimy ze szwagrami w Suwałkach
> przy -23 oC i efekt jest niezły, ale gorąca woda docierała do podłoża w
> postaci ciekłej. Nieźle tez wygląda jak się rozpyla gorącą wodę

W pewnym momencie slychac w tym filmie uderzenia spadajacego lodu o
podloze (co nawet autor filmu komentuje).

> Nie upieram się, bo być może efekt Mpheby istnieje.

Woda goraca zamarza *czasami* szybciej niz zimna.

> Warto jednak byłoby wykonać eksperyment tak aby uzyskać ilościowe dane, a
> nie tylko "wizualne".

Laureat konkursu (jak i niektorzy inni uczestnicy) przeprowadzali
eksperymenty z pomiarami:
http://www.rsc.org/images/nikola-bregovic-entry_tcm18-225169.pdf
ale one chyba nie wyjasniaja dostatecznie tego o czym wspomnialem w
poprzedniej wiadomosci (i w skrocie powyzej).