Re: Żywica poliestrowa

Autor: spektrochem <spektrochem_at_poczta.onet.pl>
Data: Sat 14 Aug 2010 - 00:20:22 MET DST

"Chemia popularnonaukowa." <chemfan@man.lodz.pl> napisał(a):
> Witam szanownych grypowiczów chemfan:),
> ostatnio interesuję się zagadnieniem związanym żywicami i kalafonią sosnową.
> Stąd moja prośba do was o informację związaną z bezpieczeństwem użycia żywicy
> który z materiałów będzie bezpieczniejszy dla środowiska i człowieka
> 1.żywica poliestrowa czy 2.żywica epoksydowa czy może 3.kalafonia sosnowa?
>
> Chcę wykonać odlewu detalu(kula) o objętości 1 litra,
> czy trzymanie takiego detalu w pomieszczeniu mieszkalnym jest bezpieczne dla człowieka?
>
> Czy jeśli zakopie 10kg utwardzonej żywicy nie zanieczyszczę gleby i co gorsza wody gruntowej?
> [...]

1. Poliestry nienasycone tworzą usieciowane tworzywa w wyniku reakcji chemicznej z utwardzaczem. Przejście w stan utwardzony nie pozwala już na dalsze odlewanie, a jedynie obróbkę mechaniczną. Piszesz zatem, że zamierzasz kupić 10 kg utwardzonej żywicy, to jak chcesz z niej wykonać odlew?
2. Epoksydy - sprawa wygląda identycznie, lecz tworzywa epoksydowe nieco różnią się własnościami od tworzyw poliestrowych. Poczytaj, bo musisz dokładnie wytypować rodzaj żywicy do Twojego odlewu.
3. Jeżeli chodzi o szkodliwość utwardzonego tworzywa czy to poliestrowego czy epoksydowego, trzymanie w pomieszczeniu nie jest szkodliwe dla człowieka. Co innego sprawa samej żywicy, utwardzacza. Żywice poliestrowe są najczęściej roztworami styrenowymi więc ich szkodliwość jest wysoka. Przy poliestrach nienasyconych musisz pamiętać i przestrzegać odpowiedniego procesu przygotowania żywicy. Żywice poliestrowe utwardza się za pomocą dwóch składników, z których pierwszy to inicjator nadtlenkowy, drugi zaś to najczęściej naftenian kobaltu (tzw. sykatywa). Połączenie inicjatora z sykatywą nie może zajść bezpośrednio, a dopiero w żywicy, inaczej nastąpi bardzo gwałtowna reakcja, która może nawet skończyć się eksplozją. Poczytaj, każdy dostawca żywic poliestrowych musi pisać o kolejności przygotowywania mieszanin.
4. Utwardzone tworzywa poliestrowe i epoksydowe nie parują, w zależności od rodzaju żywicy, stosunku utwardzacza (czy jest właściwie dobrany) i późniejszej eksploatacji odlew może wykazywać skurcz objętościowy, ale nie ubytek masy w wyniku parowania. Może dojść do parowania plastyfikatora, ale to sporadyczne przypadki.
5. Kruchość tworzyw do odrębny temat, który może następować w wyniku odparowania plastyfikatorów (jeżeli takowe występują) lub zniszczenia w wyniku oddziaływania słońca, temperatury. Jeżeli odpowiednio dobierzesz tworzywo czy to epoksydowe czy poliestrowe do przeznaczenia późniejszego to nie będzie problemów z kruchością czy spadkiem innych cech.

Z poważaniem

Artur Pałasz, OBR Farb, Klejów i Polimerów, Spektrochem, Tarnobrzeg