Re: Związki koordynacyjne

Autor: Tomasz Plucinski <tomek_at_chem.univ.gda.pl>
Data: Mon 12 Nov 2007 - 07:47:29 MET

> 1. Dalszy przebieg reakcji:
> Al(OH)3&#8595; + NH3ˇH20 &#8594;
Ciagu dalszego nie ma

> 2. Nazwa zwiazku:
> H2CuCl4
> Generalnie to wydaje mi sie, ze to kwas tetrachloromiedzianowy, ale czy
> taki kwas w ogole istnieje? Czy to w ogole jest kwas?!
Po polsku: kwas czterochloromiedziowy (-owy a nie -anowy). Byc moze istnieje
w bardzo stezonym roztworze. Jego powstawanie jest odpowiedzialne za zmiane
barwy zielonego roztworu CuCl2 (zielony, bo mieszanina niebieskich jonów
Cu2+aq i brunatnych CuCl42-). A sole istnieja juz bez zadnej watpliwosci
(ciekawostka: niektóre sa termochromowe).
Z kompleksowymi kwasami tego typu bywaja czasem niespodzianki: HCN jest
skrajnie slabo kwasowy, ale HAg(CN)2 oraz np K4Fe(CN)6 sa (a raczej bylyby
gdyby istnialy) mocnymi kwasami. I jest to wyjasnienie dlaczego cyjanek
srebra pomimo dosc duzego Kso, jest nierozpuszczalny w HNO3. Bo jest sola
nie slabego kwasu HCN, ale sola mocnego kwasu HAg(CN)2 - i jego budowa to
raczej nie AgCN, ale Ag[Ag(CN)2] (cyjanosrebrzan srebra).
tpl